Caudron G.4
Ranskalainen kaksimoottorinen ja kaksipaikkainen tiedustelu- ja pommituskone.
Kone oli ensimmäinen kaksimoottorinen kone jota Ranska valmisti.
Kone otettiin rintama käyttöön marraskuussa 1915 jossa sitä käytettiin tiedusteluun ja päiväpommituksiin kaukana rintamalinjojen takana, kunnes suuret tappiot pakottivat luopumaan näistä tehtävistä, saksalaisten lentokone toimien tehostuessa.
Kone poistettiin 1916 syyskussa päivä-lento toiminnasta suurien tappioiden takia.
Suomen Ilmavoimien ainoa G.4 saatiin yksityisen yhtiö Flyg Aktiebolaget vararikon seurauksena, kun ilmavoimat osti sen yhdessä G.3 koneiden kanssa varaosina 1922. Sitä käytettiin vähän aikaa ambulanssi koneena eikä sen lennoista ilmavoimissa ole 1923 vuoden jälkeen tietoa koneen kohtalosta.
Yleiset ominaisuudet
Crew: Kaksi, pilotti-ja tarkkailija / ampujan
Pituus: 7,27 m (23 ft 10 in)
Kärkiväli: 17.20 m (56 ft 5 in)
Korkeus: 2,60 m (8 ft 6 in)
Siiven pinta-ala: 38,00 m² (409 ft ²)
Tyhjä paino: 733 kg (1612 lb)
Max. lentoonlähtöpaino: 1180 kg (2600 lb)
Moottori: 2 × Le Rhône C radial, 60 kW (80 hv) kukin
suorituskyky
Huippunopeus: 124 km / h (67 solmua, 77 mph)
Palvelu kattoon: 4000 m (13100 ft)
Kestävyys: 3 ½ tuntia
aseistus
1 × konekivääri
113 kg (250 lb) pommeja
Mulla saattaa olla sen Caudron G4:en ranskalainen puupotkuri tuolla alakerrassa.
VastaaPoista