perjantai 28. helmikuuta 2014

Caudron G.4

Caudron G.4 

                    

Ranskalainen kaksimoottorinen ja kaksipaikkainen tiedustelu- ja pommituskone. 
Kone oli ensimmäinen kaksimoottorinen kone jota Ranska valmisti. 

Kone otettiin rintama käyttöön marraskuussa 1915 jossa sitä käytettiin tiedusteluun ja päiväpommituksiin kaukana rintamalinjojen takana, kunnes suuret  tappiot pakottivat luopumaan näistä tehtävistä, saksalaisten lentokone toimien tehostuessa.
Kone poistettiin 1916 syyskussa päivä-lento toiminnasta suurien tappioiden takia.

Suomen Ilmavoimien ainoa G.4 saatiin yksityisen yhtiö Flyg Aktiebolaget vararikon seurauksena, kun ilmavoimat osti sen yhdessä G.3 koneiden kanssa varaosina 1922. Sitä käytettiin vähän aikaa ambulanssi koneena eikä sen lennoista ilmavoimissa ole 1923 vuoden jälkeen tietoa koneen kohtalosta. 

Yleiset ominaisuudet 
Crew: Kaksi, pilotti-ja tarkkailija / ampujan 
Pituus: 7,27 m (23 ft 10 in) 
Kärkiväli: 17.20 m (56 ft 5 in) 
Korkeus: 2,60 m (8 ft 6 in) 
Siiven pinta-ala: 38,00 m² (409 ft ²) 
Tyhjä paino: 733 kg (1612 lb) 
Max. lentoonlähtöpaino: 1180 kg (2600 lb) 
Moottori: 2 × Le Rhône C radial, 60 kW (80 hv) kukin 
suorituskyky 
Huippunopeus: 124 km / h (67 solmua, 77 mph) 
Palvelu kattoon: 4000 m (13100 ft) 
Kestävyys: 3 ½ tuntia 
aseistus 
1 × konekivääri 
113 kg (250 lb) pommeja

                   File:NASM - Caudron G.4.jpg

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikenlaiset kommentit ovat tervetulleita.