perjantai 28. helmikuuta 2014

Hansa

I.V.L. A.22 Hansa oli suomalaisen Ilmailuvoimien Lentokonetehtaan 1920-luvulla valmistama yksimoottorinen ja -tasoinen, kaksipaikkainen meritoimintakone. 
Koneita valmistettiin saksalaisen Hansa und Brandenburgische Flugzeugwerken myymällä lisenssillä 122 kappaletta.

                     
I.V.L. A.22 oli kaksipaikkainen meritiedustelukone, joka kehitettiin saksalaisen 
Hansa-Brandenburg W.33 -koneen piirustusten pohjalta. 
Tätä ilmavoimillemme erittäin merkittävää konetta tehtiin kotimaassa lisenssillä vuoteen 1926 mennessä 122 kappaletta. 

Tekniikka
Miehistö: 2-3
Moottori: Fiat A 12bis rivimoottori, iskutilavuus 21,7 l, teho 300 hv
Tyhjämassa: 1500 kg
Lentopaino: 2124 kg
Kärkiväli: 15,85 m
Pituus: 11,10 m
Huippunopeus: 180 km/h
Matkanopeus: 130-150 km/h
Kohoamisnopeus: 1000 metriin 7 minuuttia ja 3000 metriin 25-26 minuuttiaAseistus: 4 kpl 10 kg:n pommia rungon alla 
(suunniteltua konekivääriaseistusta ei koskaan asennettu)

"Hansa" on Suomessa eniten valmistettu sotilaskone. 
Sen lento-ominaisuuksia pidettiin hyvinä, mutta ikääntymisen myötä paino nousi 
ja lentoonlähdössä tyynellä ilmalla oli ongelmia. 
Tyypin käyttö oli vilkasta ja monipuolista, Ilmavoimilla oli 120 konetta vuosina 1922–1936. 
Suomen ilmavoimat käytti Hansaa meritoimintakoneena ja talvisin suksikoneena, 
1923 -1935 välisenä aikana. 
Vuoden 1932 loppuun mennessä oli poistettu käytöstä jo 105 Hansaa. 

Kone tyypin viimeinen lento lienee tapahtunut 3. elokuuta 1935 lentonäytöksessä Suur-Merijoella. 
Viimeiset poistot kirjattiin vuosi 1935.Hansoilla lennettiin yli 35 000 tuntia. 
Onnettomuuksia tapahtui 20 ja niissä menett henkensä 42 ihmistä. 
Hansan meritoimintakoneena korvasi Blackburn Ripon. 
                   

Suomalaiset pääsivät tutustumaan W 29-koneeseen Libaussa syksyllä 1918. 
Suomi osti toukokuussa 1921 rajoittamattoman valmistuslisenssin suuremmasta 
W 33-koneesta. 
Ennen valmistuksen aloitusta suunnitelmat jouduttiin päivittämään ja kääntämään suomeksi. Vuotta myöhemmin toukokuussa 1922 hankittiin myös lujuuslaskelmat. Koska lisenssi koski vain koneen rakennetta, jouduttiin mm. aseiden ja pommien sijoittelu suunnittelemaan itse. 
Myös moottori vaihtuminen alkuperäisestä Maybach-moottorista 300 hv:n FIAT-moottori pakotti moneen muutokseen. 
Trade mark of Aircraft Factory of Finnish Aviation Forces (I.V.L.) as used on propellers, its diameter was 100 mm and it was located 645 mm from center of propeller.

Valtion Lentokonetehtaan edeltäjän - Ilmailuvoimien Lentokonetehtaan - tekemät muutostyöt olivat niin mittavat, että oman tyyppimerkinnän (I.V.L. A.22 "Hansa") antaminen koneelle oli perusteltua.

Ensimmäinen Hansa valmistui 15. lokakuuta 1922 ja toinen 15. marraskuuta 1922. Vuonna 1923 rakennettiin 24 Hansaa ja vuonna 1924 40 Hansaa. 
Yksilönumerosta 60 alkaen Hansaa rakennettiin varastoon, sillä ilmavoimien tarve oli tyydytetty ja merilentoeskaaderien hallit täynnä. 

Valmistus piti lopettaa 78:n Hansan jälkeen vuonna 1925 mutta työllisyyssyistä rakentamista jatkettiin. Viimeinen Hansa valmistui ja luovutettiin heinäkuussa 1926.

Kaikkiaan rakennettiin 120 Hansaa, joista 118 Suomen ilmavoimille ja kaksi myytiin vuonna 1926 Latvialle. Valmistusmäärä oli Suomen ilmailun historian suurin kunnes PIK-20 -purjekoneiden valmistusmäärä 1970-luvulla ylitti sen.

            

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikenlaiset kommentit ovat tervetulleita.