perjantai 21. maaliskuuta 2014

AERO A-32

Aero A-32 on tšekkoslovakialainen kaksitasoinen, kaksipaikkainen ja yksimoottorinen rynnäkkökone 1920-luvun lopulta. Koneen suunnitteli ja sitä valmisti Aero Tovarna Letadel, joka toimi Prahassa. Koska koneen suunnittelun lähtökohtana oli Aero A-11, käytettiin siitä aluksi tyyppimerkintää Aero A-11J. Konetta rakennettiin eri versioina kaikkiaan 116 kappaletta

                            
                                                          www.sandbagger.uk.com

                            
Suomen ilmavoimat hankki vuosina 1929–1930 kaikkiaan 16 Aero-Jupiter A-321F ja A-32GR-konetta. Koneiden tunnukset olivat AEj-49 - 64 
(pieni j-kirjain erottamassa Aero-11:stä, Jupiter-moottorin mukaan). 
Konetyyppi oli käytössä suurimmaksi osaksi koulukoneina vuoteen 1944 asti. 
Koneen kielteisinä piirteinä pidettiin tähystämön ahtautta ja siivekkeiden raskautta suurilla nopeuksilla. 
Lahden ilmasilta -yhdistyksen ylläpitämässä Päijät-Hämeen ilmailumuseossa on varastoituna ilmavoimien Aero-32-koneyksilö, rekisteritunnukseltaan AEj-59

Tekniset tiedot (A-32 GR)
Kärkiväli: 12,44 m
Pituus: 8,20 m
Korkeus: 3,20 m
Siipipinta-ala: 36,45 m²
Tyhjäpaino: 1 070 kg
Lentopaino: 1 927 kg
Moottori: 420 hv:n Walter Jupiter IV tai Gnome-Rhônen rakentama Bristol Jupiter-tähtimoottori.
Suoritusarvot:
Suurin nopeus: 200 km/h
Lentoaika: 4,5 h
Lakikorkeus: 6 000 m
Lentomatka: 400 km.
Aseistus:
Yksi eteenpäin ampuva .303 Vickers-konekivääri
Kaksi .303 Lewis-konekivääriä tähystäjällä
Yleensä 10 × 10 kg pommeja.
                            
                                          www.sandbagger.uk.com
                   
                            
                                      www.sandbagger.uk.com

The Aero A.32 was a biplane built in Czechoslovakia in the late 1920s for army co-operation duties including reconnaissance and tactical bombing. While the design took the Aero A.11 as its starting point (and was originally designated A.11J), the aircraft incorporated significant changes to make it suited for its new low-level role.
                            
                                                www.sandbagger.uk.com

Like the A.11 before it, the A.32 provided Aero with an export customer in the Finnish Air Force, which purchased 16 aircraft in 1929 as the A.32IF and A.32GR (which spent most of their service lives as trainers). They were assigned numbers AEj-49 - AEj-64 and were used until 1944. At least one fuselage has survived, preserved at the Finnish Air Force Museum (in storage as of 2003).
A total of 116 of all variants were built.

A.32IF : Attack version for Finland, powered by a 450-hp (336-kW) Isotta Fraschini Asso Caccia piston engine. One machine.
A.32GR : Attack version for Finland, powered by a 450-hp (336-kW) Gnome-Rhone built Bristol Jupiter radial piston engine. 15 machines.
Ap.32 : Improved version for the Czech Air Force. Also known as the Apb.32.

General characteristics
Crew: 2 - pilot and observer
Length: 26 ft 11 in
Wingspan: 40ft 8in
Height: 10 ft 2 in
Wing area: 393 sq ft
Empty weight: 2,306 lb
Gross weight: 4,226 lb
Powerplant: 1 × Gnome-Rhone built Bristol Jupiter 9-cyl. air-cooled radial piston. Engine power 420 hp / 313 kW 
Performance
Maximum speed: 140 mph; 122 kn
Range: 261 mi; 227 nmi
Service ceiling: 18,045 ft
Rate of climb: 561 ft/min
Wing loading: 11 lb/sq ft
Thrust/weight: 0.10 hp/lb
Guns:
2 × forward-firing .303 in (7.7 mm) Vickers machine guns
2 × .303 in (7.7 mm) Lewis machine guns in flexible mount for observer
Bombs: Up to 12 × 22 lb bombs

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikenlaiset kommentit ovat tervetulleita.