torstai 13. maaliskuuta 2014

Hawk / Haukka D26-I ja D26-II

Haukka oli Ilmailuvoimien Lentokonetehtaan (IVL) pääsuunnittelijan, insinööri Kurt Bergerin suunnittelema kaksitasoinen hävittäjälentokone vuodelta 1927. 

Ulkomailta hankitun ensimmäisen hävittäjälentolaivueen jatkoksi oli tarkoitus rakentaa kotimaassa hävittäjiä lisenssillä. 
Kun lisenssivalmitus kariutui, Kurt Berger suunnitteli edistykselliset I.V.L. C.24 ja I.V.L. C.25 -hävittäjät, jotka pilasi epäluotettava Siemens-Halske Sh IIIA -moottori.

Kolmannen hävittäjäkonstruktionsa Kurt Berger suunnitteli Bristol Jupiter -tähtimoottorin ja Englannista saatujen oppien varaan. Lopputulos, I.V.L. Haukka I lensi ensilentonsa 17. maaliskuuta 1927. Konetta vertailtiin Gloster Gamecock -hävittäjään ja koneet olivat hyvin tasaveroisia suorituskyvyltään. 

                 

Haukka I:n heikkous oli olematon näkyvyys eteen alaviistoon, sillä kaksitasoisen koneen yläsiipi oli kiinnitetty runkoon. Tämän vuoksi Berger suunnitteli uuden version, jota syksyllä 1927 tilattiin kaksi kappaletta.
                 
                
I.V.L. Haukka II kilpaili vuonna 1928 tasapäisesti Gloster Gamecock:n kanssa. Valinnassa päädyttiin kuitenkin Gloster Gamecock II:een, joita rakennettiin lentokonetehtaalla lisenssillä 15 kpl.

Haukat olivat aikanaan hyvin vähäisessä käytössä. Haukka I (HA-39) vaurioitui 7.10.1927. Kone korjattiin lentokelpoiseksi mutta sitä käytettiin vain havaintovälineenä ja kone poistettiin 1931. Haukka II:n toinen prototyyppi (HA-40) meni laskussa 7.7.1930 ympäri. Toinen prototyyppi (HA-41) vaurioitui 21.3.1929 ja uudelleen 3.9.1930. Kone korjattiin kuitenkin lentokelpoiseksi ja se lensi konetyypin viimeisen lennon 8.10.1930. Haukka II:t poistettiin 1933. HA-39 ja HA-41 varastoitiin museokäyttöä varten.

Tekniikkaa
450 hv Gnome & Rhone Jupiter IV-tähtimoottori (HA-39, HA-41:n moottorissa 480 hv teho)huippunopeus 249 km/h, lentopaino 1290 kg, kärkiväli 9,6 m, pituus 7 m.

Tällä hetkellä Päijät-Hämeen ilmailumuseossa pitkään säilytettävänä ollut Haukka HA-39 on Ilmailumuseoyhdistyksen vapaaehtoisten entisöitävänä ja valmistuu näyttelykuntoon vuonna 2014. 
HA-41 on puolestaan entisöitynä Hallinportin ilmailumuseossa.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
IVL Haukka were a series of Finnish biplane fighters designed by Kurt Berger at IVL in 1927. "Haukka" is Finnish for "Hawk".


IVL D.26 Haukka I - the first prototype aircraft, which made its maiden flight on March 17, 1927. Only one aircraft was manufactured.



VL D.27 Haukka II - a further developed version of the D.26. 
Two aircraft were manufactured at the aircraft factory at Suomenlinna 
(which now had shortened its name from IVL to VL). 

These aircraft were used by the Finnish Air Force in its Maalentoeskaadri for a couple of years. 
During this time the FAF had begun the purchasing of foreign fighters, which eventually halted the series production of the Haukka II.

Two Haukkas are preserved, one D.26 at Päijät-Häme Aviation museum, and one D.27 at Hallinportti Aviation Museum.

Hallinportti Aviation museum: I.V.L. D.26 Haukka I ja D.27 Haukka II" brochure, summer 2005.
General characteristics
Crew: 1
Length: 7 m (22 ft 11 in)
Wingspan: 9.6 m (31 ft 6 in)
Height: m (ft in)
Wing area: 74 m² (ft²)
Empty weight: kg (lb)
Loaded weight: kg (lb)
Useful load: kg (kg)
Max. takeoff weight: 1,290 kg (2,838 lb)
Powerplant: 1 × Gnome-Rhone Jupiter IV radial engine, 358 kW (480 hp)
Performance
Never exceed speed: km/h (knots, mph)
Maximum speed: 249 km/h (134 knots, 154 mph)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikenlaiset kommentit ovat tervetulleita.