sunnuntai 30. maaliskuuta 2014

Viima-I ja Viima-II (cold windy)

VL Viima oli suomalainen, Valtion lentokonetehtaan valmistama kaksitasoinen ja -paikkainen koulukone. Koneet olivat Suomen ilmavoimien palveluskäytössä 1930-luvun lopusta 1950-luvun loppuun, jolloin koneet toimivat Ilmavoimien yhteyskoneina. Käyttöikänsä loppupuolella Viimoihin asennettiin kokolasitettu ohjaamo. 
                            
Kirjailija Pauli Hirvosen mukaan kaksi Viimaa oli vielä 1960-luvulla purjelentokerhojen hinauskone käytössä.

APU-lehdessä julkaistiin 1960-luvulla artikkeli, jossa kerrottiin kahden keskisuomalaisen harrastajan, Arvo Pelanderin ja Kari Sikasen omistamasta ja ylläpitämästä Viima II -koneesta OH-VIH. Projektin myöhemmistä vaiheista ja koneen kohtalosta ei ole tuoretta tietoa.

VL Viima I: Vain yksi protyyppi kone valmistettu.
Koneen vaatimien muutos ja korjaustöiden johdosta syntyi kokonaan uusi, Viima-II.

VL Viima II:Sarjatuotantokone. Pienempi kuin Viima I. 20 kpl valmistettu.
Kone nimettiin uudelleen koska Viima-I koneen muutostöiden vaatimat korjaukset tekivät tästä koneesta täysin uuden koneen, viima-I verrattuna.
Suomen ilmailumusessa on VL Viima II, koulutus kone.

VL Viima IIB: de Havilland Gipsy Major -rivimoottorilla varustettu koe-kone.
Yksi kone muunnettu Viima II:stä

Viima oli hyvä ja täysin taitolentokelpoinen koulukone ja sen merkitys Ilmavoimille oli suuri. Ilmapuolustusliitolle tehtyjä koneita saatiin myöhemmin lisää niin, että Viimojen lukumääräksi tuli 24 kappaletta. Koneet olivat käytössä vuosien 1936–1962 aikana.
                           
Valmistaja: Valtion lentokonetehdas (Valmet)
Pääkäyttäjät Suomen Ilmavoimat
Suomen ilmapuolustusliitto
Valmistusmäärä 23+1

Museokoneet Suomessa:
VL Viima II, VI-17(siviilissä OH-VIF) Oripään lentonäytöksessä 2013. Ohjaaja on lentokapteeni Esa Passila.
Ilmavoimien VI-21 on nykyään Suomen Ilmailumuseossa Vantaalla siviilitunnuksella OH-VII
Viima VI-1 on vitriinissä Tampereella entisen Valtion lentokonetehtaan eli nykyisen Kalmar Oy:n tehtaan edessä.

Lentokelpoinen Viima VI-3 oli vuonna 2010 myynnissä Belgiassa hintaan 65000 euroa.
                    
Viima VI-17 valmistui lentokuntoiseksi tunnuksella OH-VIF ja osallistui Turun lentonäytökseen kesällä 2011 ja myös Oripään lentonäytökseen kesällä 2013.

Tekniikkaa: 2 tasoinen, avo ohjaamo joka katettiin kuomulla 1950 luvulla.
Miehistö: 2
Moottori: Siemens Halske Sh14 A-tähtimoottori.
Lentopaino: 875 kg
Kärkiväli: 9,2 m.
Pituus: 7,35 m
Nopeus: 186 km/h
-----------------


                   
(Viima / Glacial, Shivery or cold windy)
VL Viima, constructed by the State Aircraft Factory (Valtion lentokonetehdas or VL) is a Finnish two-seat, biplane trainer used by the Finnish Air Force from the late 1930s to the end of the 1940s. After military service, several were released into civil use

The Viima II was a single engined, tandem seater biplane. Viima means Wind in English. Post war, VL was eventually absorbed into Valmet, so the aircraft is often referred to as the Valmet Viima. It had unequal span, staggered single bay wings built around two box spars with plywood ribs. The interplane struts were N shaped. The wings were fabric covered and carried four ailerons in all; the upper and lower ailerons were externally linked.

The fuselage and tail unit were constructed of chrome-molybdenum steel and fabric covered. The tailplane, mounted on the top of the fuselage, was wire braced to the small triangular fin. Both fin and tailplane were adjustable on the ground. The wide chord, deep rudder reached to the bottom of the fuselage between divided elevators. The rudder carried a trim tab and the elevators a Flettner flap.
                            
The cockpits were close together, the forward one at mid-chord with a cut-out in the upper wing to enhance visibility. Dual control was fitted. The undercarriage was of the split axle type, with the faired main legs attached to the fuselage forward of the wings and braced by rearward struts. It used low pressure tyres and rubber in compression springing. A tailwheel was fitted. The Viima was powered by an uncowled Siemens-Halske Sh 14 radial engine.

20 Viimas served with the Finnish Air Force until the late 1940s. They were then released for civil use, 14 appearing on the Finnish civil register, several of them fitted with a framed enclosed cockpit

Viima I: was a prototype aircraft, of which two aircraft were made. The third Viima I was the first aircraft of the series production version.
Viima II: was the series production version of the trainer aircraft. 20 aircraft were built for the FAF. Another two were delivered to the Finnish Air Defence Guild.
Viima IIB: was powered by a de Havilland Gipsy Major
                            
General characteristics
Crew: 2
Length: 7.35 m (24 ft 1 in)
Wingspan: 9.20 m (30 ft 2 in)
Height: 2.73 m (8 ft 11 in)
Wing area: 20 m2 (220 sq ft)
Gross weight: 875 kg (1,929 lb)
Powerplant: 1 × Siemens-Halske Sh 14A 7-cylinder single row radial, air cooled, 110 kW (150 hp)
Maximum speed: 195 km/h (121 mph; 105 kn)
Cruising speed: 150 km/h (93 mph; 81 kn)
Range: 500 km (311 mi; 270 nmi)
Service ceiling: 4,500 m (14,764 ft)
Rate of climb: 2.63 m/s (518 ft/min) to 3000 m

Wing loading: 44 kg/m2 (9.0 lb/sq ft)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikenlaiset kommentit ovat tervetulleita.