tiistai 26. elokuuta 2014

Me 109 G-2

Messerschmitt Bf 109 (Me 109) oli saksalainen toisen maailmansodan aikainen yksimoottorinen, yksitasoinen ja yksipaikkainen kevyt torjuntahävittäjä, jonka aseistuksena oli 20 mm tykkejä ja useita eri kaliiperisiä konekiväärejä.

Bf 109 on ilmailuhistorian eniten valmistettu hävittäjälentokone. Koneella saavutettiin sekä konetyyppi- että lentäjäkohtainen maailmanennätys ilmavoittojen määrässä. 

Sillä on myös konetyyppi- ja lentäjäkohtainen Suomen ennätys ilmavoitoissa. 
Suomen ilmavoimien konetunnus Bf 109:lle oli MT ja koneen lempinimi oli Mersu.
Suomen ilmavoimille hankittiin vuodesta 1943 lähtien yhteensä 48 G-2  tyyppi
Messerschmitt Bf 109 -konetta (+ 109 G-6, + 2 G-8, kolme konetta tuhoutui siirrossa).
                  
Messerschmitt 109 koneet korjasi Suomen ilmavoimien kaluston tason venäläisten käyttämiä koneita vastaavaksi. 

Suomessa yleisesti käytössä olleiden hiekka kiitoratojen takia koneisiin hankittiin Trop - varusteluun kuulunut suodatin ahtimen ilmanottoon. 
Muutamat koneista oli varustettu siipitykeillä, mutta ne irrotettiin ketteryyden parantamiseksi taisteluiden ollessa pääasiassa hävittäjiä vastaan.
-------------------------------------------------
                     
Lentolaivue 34:n Messerschmitt-koneita Malmilla vuonna 1943.

Ilmavoimien organisaatiouudistuksen yhteydessä vuonna 1933 siirryttiin lento-osastoihin perustuvasta järjestelmästä numeroituihin laivueisiin perustuvaan järjestelmään.

                     
Majuri Olavi Ehrnroothin komentama ja Lentorykmentti 3:lle alistettu laivue sai käyttöönsä Saksasta hankitun Messerschmitt Bf 109 G-2 -kaluston. Majuri Ehrnroothille annettiin valtuudet valita parhaina pitämänsä ohjaajat sekä tekninen henkilökunta muista laivueista, tämä herätti kuitenkin jonkin verran vastustusta. 
                       
                     
Valittujen ohjaajien saavuttua lopulta Uttiin helmikuun ensimmäisen viikon aikana, lähti majuri Ehrnroothin johtama komennuskunta noutamaan laivueelle tulevaa kalustoa Saksasta 10. helmikuuta 1943. 

                    
Saksassa suoritetun tyyppikoulutuksen jälkeen ohjaajat lensivät 16 ensimmäistä Messerschmitt-konetta Suomeen, saapuen perille 13. maaliskuuta 1943. Laivueen tukikohdaksi määrättiin Utti, tehtävänään Kouvola-Kotka -alueen suojaus vihollisen ilmahyökkäyksiltä. Yksi lentue vuorollaan päivysti Malmin lentokentällä, tehtävänään pääkaupungin suojaus.
                   
Laivueen ensimmäisen ilmavoiton saavutti lentomestari Ilmari Juutilainen, ampuessaan alas Pe-2 -koneen 24. maaliskuuta 1943. Laivueen komentajan, majuri Ehrnroothin, saatua surmansa lento-onnettomuudessa 27. maaliskuuta, uudeksi komentajaksi määrättiin Lentolaivue 30:n komentaja majuri Eino Luukkanen. 
                    
Luukkasen johtama komennuskunta nouti kauppasopimukseen kuuluvat loput 14 Messerschmittiä Saksasta toukokuussa, ollen perillä Malmilla 16. toukokuuta 1943.

                   

2. elokuuta 1943 laivue siirtyi Kymin lentokentälle, josta se suoritti torjuntalentoja muun muassa Kotkaan suuntautuneita ilmahyökkäyksiä vastaan. 14. helmikuuta 1944 laivueen nimeä täsmennettiin lisäämällä nimeen toimintaa kuvaava etuliite, jolloin uudeksi nimeksi tuli Hävittäjälentolaivue 34.

3 kommenttia:

  1. Intreresting review! Never knew the Finnish airforce had this plane! I always thought that only the Germans flew with this plane! Thanks for sharing!

    Greetings
    Peter

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Realy ?
      I always thought that only the Germans flew with this plane!

      Answer is simple.
      Finland army and airforce was very reliable partner to germans.
      Only one who flew their own airplanes.
      In other allies were German pilots, their aircraft

      Poista
  2. Hello, Peter.
    Short history.
    The Finnish Air Force is one of the oldest in the world,
    Began the Civil sodan1918 after Russian troops left from Finland.

    After the Winter War, a common defense alliance Norway-Sweden-Finland rejected.
    This was Germany and the Soviet Union requirement.
    These dominated the Baltic Sea, and so many europe the ports
    (Hitler + Stalin, rippentorp contract)

    Also, assistance to the Winter War, Hungary over 50 000 men
    No any harbour give travel finland

    French and English a total of 20,000 men can not come.
    Airplanes French MS 406 (50 pcs) got stuck in the ports of
    Similarly, the Italian Fiat G 50 (30 pieces)
    Also, a lot of weapons.
    Only in Sweden can help a lot, a lot ..

    When the Winter War ended and peace came:
    Finland stand left alone and isolated from other Western countries

    Food shortages and polttaine shortage of reasons to authorize the German army,
    they will be able to travel to the north.

    When the Germans were in the north, the Soviet Union began the bombing of the city
    and Finland declared war again ....

    VastaaPoista

Kaikenlaiset kommentit ovat tervetulleita.