sunnuntai 28. syyskuuta 2014

Fouga CM.170 Magister

Potez Air Fouga C.M.170R Magister oli maailman ensimmäinen palveluskäyttöön otettu suihkuharjoituslentokone. 


Pierre Mauboussinin suunnittelema kone lensi ensilentonsa 23. heinäkuuta 1952. Ranskan ilmavoimat Armée de l'Air tilasi 10 esituotantokonetta, ja niiden jälkeen 400 kappaletta Air Fouga -yhtiön valmistamaa sarjatuotantomallia. 

Koneesta on valmistettu myös 32 kappaletta vahvistetulla laskutelineellä ja pyrstökoukulla varustettua CM-175 Zephyr -tukialusversiota Ranskan laivaston ilmavoimille Aéronavalelle.

Potez osti Air Fouga -yhtiön vuonna 1958, Sud-Aviation vuonna 1967, ja lopulta se myytiin Aérospatiale-yhtiölle. Fouga Magisteria käytettiin ja myös lisenssivalmistettiin useissa maissa: Saksassa valmistaja oli Messerschmitt... 



...Suomessa Valmet ja Israelissa Israeli Aircraft Industries. Israel käytti Fouga-Magistereita myös taistelutoimintaan kuuden päivän sodassa vuonna 1967.
-----------------------------
Tekniset tiedot
CM.170 Fouga Magisters 3D
Miehistö: 2
Pituus: 10,06 m
Kärkiväli: 11,35 m
Korkeus: 2,8 m
Siiven pinta-ala: 17,3 m²
Tyhjäpaino: 2 150 kg ja lentopaino eri varustein: 2 766–3 205 kg.
Polttoainemäärä: 970 l
Polttoaineenkulutus: 600-650 l/h
Voimalaite: 2 x Turbomeca Marbore II F 3 suihkumoottoria, työntövoima 2 x 3,92 kN.
Maksiminopeus: 650 km/h
Nousuaika 6 000 metriin: 11 min 30 s
Lakikorkeus: 10 500 m
Suurin lentomatka: 1 000 km
Aseistus:2 × 7,5 tai 7,62 mm mg, + rakettikasetit siivissä.


--------------------------------------------


Suomi osti Ranskasta 18 Fouga Magisteria vuosina 1958–59 sekä koneen rakennuslisenssin. Valmet rakensi 62 Fougaa vuosina 1958–67 rakennuslisenssillä. 


Koneiden tunnukset olivat FM-1...-18 ja FM-21...-82. FM-21 oli ensimmäinen Suomessa rakennettu Fouga. Konetyyppi oli Suomen ilmavoimien suihkukoneiden koulukoneena vuosina 1958–88. Kymmenen Fougaa tuhoutui kuolemaan johtaneissa lento-onnettomuuksissa vuosina 1970–85. Koneessa ei ollut heittoistuinta.



Ilmavoimat myi huutokaupalla jäljelle jääneet Fougat, joita on tätä kautta yksityiskäytössä muun muassa Yhdysvalloissa. Suomessa on kaksi lentokelpoista, siviiliomistuksessa olevaa konetta sekä useita museoituja tai muistomerkkinä olevia koneita. Joitakin yksilöitä on lisäksi eri oppilaitoksissa koulutuskäytössä.



Ilmavoimien lempinimi koneelle oli Kukkopilli (Ocarina) koneen Turbomeca Marboré suihkuturbiinin omalaatuisen äänen johdosta.
---------------------------------


                                  Fouga Master, Folland Gnat, Mig 21 bis, Saab Dragen




Museokoneet ja lentokelpoiset yksilöt Suomessa



FM-4: koulutuskäyttö Tikkurilan Ammattikoulu ja Porin Tekniikkaopisto / Länsirannikon koulutus Oy / WinNovan Lentokoneasennuksessa 1990-2011. 
Porin Ilmasilta teki säilytysvastuusopimus marraskuu 2011. 
Siirretty tilapäissäilytys, Suomen Ilmailuopisto Oy:n tilat Pori 15.6.2012.

FM-12: Kuopiossa Rissalassa Savon ammatti- ja aikuisopiston harjoittelukone.
FM-14: Museolentokerho Porissa.
FM-16: Mänttä, Seudun Koulutuskeskus.
FM-21: muistomerkki Kauhavan lentosotakoulu piha.
FM-33: nokka on Kuopio Rissala Savon ammatti- ja aikuisopisto, simulaattori.
FM-37: lentokelpoinen ja siviilirekisteri, tunnus OH-FMA. (Museolentokerho Pori)
FM-42: Suomen ilmailumuseo Helsinki-Vantaa
FM-43: Karhula ilmailukerhon lentomuseossa Kotka.
FM-45: Keski-Suomen ilmailumuseo Tikkakoski.
FM-50: siirretty, Winnova Pori, Karjalan Ilmailumuseo, Lappeenranta.
FM-51: lentokelpoinen ja siviilirekisterissä tunnuksella OH-FMM. (Kuopio)
FM-67: nokka on Kauhavalla lentosotakoulu.
FM-71: Vesivehmaa, Päijät-Hämeen ilmailumuseo.
FM-78: yksityisomistus, Keski-Suomessa. Varastoitu.

FM-82: muistomerkki Kauhava lentosotakoulu piha.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikenlaiset kommentit ovat tervetulleita.