sunnuntai 14. syyskuuta 2014

KH-51 / P-40E

Curtiss P-40 oli toisen maailmansodan aikainen, yhdysvaltalainen yksimoottorinen ja yksipaikkainen hävittäjälentokone, joka lensi ensilentonsa 1938.



P-40 kehitettiin sotaa edeltäneestä Curtiss P-36 Hawkista, USAAC (United States Army Air Corps, Yhdysvaltain armeijan ilmajoukot) käytti koko konesarjasta nimitystä Warhawk, Royal Air Force ja kansainyhteisömaiden ilmavoimat nimittivät P-40B- ja P-40C-malleja Tomahawkeiksi ja P-40E:stä eteenpäin Kittyhawkeiksi.

Konetta tuotettiin suuria määriä, Brittiläinen kansainyhteisö osti 930 konetta, joilla varustettiin 16 laivuetta, ml. Etelä-Afrikan ilmavoimien yksiköitä. 23 konetta palveli Neuvostoliitossa. Australian ilmavoimien koneet saavuttivat ratkaisevan voiton japanilaisista Milnelahden taistelussa 1942.

Curtissin tehtaalla Buffalossa valmistettiin 1 300 konetta yksistään vuonna 1942. Kaikkiaan konetyyppiä rakennettiin 14 000 kappaletta vuoteen 1944 mennessä, ja ne palvelivat 23 maan ilmavoimissa.




Neuvostoliitossa P40 K - versiosta tehtiin kaksipaikkainen tiedusteluversio P 40 EF. Sen aseistus oli poistettu ja tähystäjän istuin lisätty ohjaajan taakse. Polttoainemäärää oli lisätty ja varusteena oli Fairchild K-13 kamera. Konetta käytettiin 1943 Hävittäjälentorykmentti 191:ssä.

                     
1942 Neuvostoliitossa Leningradin alueen Lentovarikolla 1 noin 40:een P-40 E - versioon asennettiin Allison-moottorin varaosien puutteen vuoksi Klimov M-105 moottorit. Samalla potkuriksi tuli VISh-61 alkuperäisen Curtiss Electric - potkurin tilalle. Muutoksen voi erottaa rungon ja potkurin välissä olevasta sovituslaipasta, jossa on lisäksi ilmanottoaukot.
-----------------------------------------------------------------------------------

Suomi sai sotasaaliiksi vaurioituneita Warhawkeja, joista yksi P-40M, konetyypin englantilaisen tyyppinimen, Kittyhawk Mk.III, mukaan rekisteritunnuksen KH-51 saanut, korjattiin Suomen ilmavoimien käyttöön. Varaosien huonon saatavuuden takia sillä ei lennetty paljon, ainoastaan tutustumislentoja.


Kittyhawk / KH-51
Tekniset tiedot (P-40E)  
Pituus: 10 m
Korkeus: 3,75 m
Kärkiväli: 11 m
Tyhjäpaino: 2 860 kg
Toimintapaino: 3 760 kg
Suurin nopeus: 580 km/h
Lakikorkeus: 9 100 m
Lentomatka: 1 050 km
Voimalaite: Allison V-1710-39 V12 -moottori, jonka teho oli 1 150 hv.
Aseistus: 6 x .50-kaliiperin Browning M2 -konekivääriä siivissä.



Rungon alla ja siipiripustimissa oli mahdollista kuljettaa yhtä 227 kg (500 lb) ja kahta 45 kg (100 lb) pommia. Klimov- moottorimuutoksen yhteydessä koneisiin asennettiin telineet 6:lle RS-82 raketille

---------------------------------------------------------------------------------
Versiot:
XP-40:   Hawk 81 / Model 75P
P-40:     Hawk 81-A /  Model 81  
P-40A:   Model 81-A
P-40B:   Model 81B  / RAF= Tomahawk I / II tyypi
P-40C:   Model 81B 
P-40D:   Hawk 87 / Model 87A-2  /  RAF= Kittyhawk I/II.
P-40E:   Model P-40E-1 / Hawk 87A / Model 87B-2,-A4 / RAF= Kittyhawk II. 
P-40F:   Warhawk (Model 87B-3)  /  RAF= Kittyhawk II.
P-40G:   Warhawk 
P-40H:   Warhawk P-40J kone-tyypit olivat projekteja.
P-40K:   Warhawk 
P-40L:   Warhawk (Model 87B-3) 
P-40M:   Warhawk (Model 87B-3)  /   RAF= Kittyhawk III/IV  
P-40N:   Warhawk  
P-40Q:   Warhawk (Model 87X) 
P-40R:   Warhawk

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikenlaiset kommentit ovat tervetulleita.