maanantai 8. syyskuuta 2014

Pyörremyrsky / Whirlwind

VL Pyörremyrsky oli DI Torsti Verkkolan suunnittelema ja Valtion Lentokonetehtaan rakentama toisen maailmansodan aikainen suomalainen hävittäjälentokone. Sen mahdollisimman moni rakenneosa oli tehty puusta, jonka saatavuus oli sodan aikana Suomessa hyvä, toisin kuin monen muun materiaalin. 
Tavoitteena oli Messerschmitt Bf 109 G -version suoritusarvot. Pyörremyrskyä on aiheetta nimitelty "Puumersuksi". Tosiasiassa vain moottori ja potkuri sekä pääase olivat samaa tyyppiä kuin Bf 109:ssä. 

Kaikki muu koneessa oli kotimaista suunnittelua ja suunnitteluratkaisut poikkesivat esikuvastaan merkittävästi. Koneen näkyvä etu Messerschmitt Bf 109:ään verrattuna oli leveä laskuteline joka helpotti rullausta, lähtökiitoa ja laskukiitoa.

13. huhtikuuta 1943 Suomen ilmavoimat tilasi kaksi Pyörremyrskyn prototyyppiä (alustava tilaus oli tehty 26. marraskuuta 1942). Koneiden tuli olla valmiina toukokuussa 1944. Spesifikaatio oli tässä vaiheessa hyvin paljon toteutuneen mukainen. 
Myöhemmin spesifikaatiota muutettiin niin paljon, että Pyörremyrskyn rinnalla alettiin suunnitella kevyemmällä aseistuksella ja pienemmällä siivellä varustettua "kansanhävittäjää", joka sai nimekseen Puuska. 

VL Puuska jäi kuitenkin suunnitteluasteelle ja Pyörremyrsky toteutettiin. 

Jatkosodan lopulla oli pakko priorisoida myös Valtion Lentokonetehtaan projektit ja Pyörremyrsky siirrettiin täytetyöksi. Toinen prototyypeistä peruutettiin ja vain yksi kone valmistui. Toisinaan konetta kutsutaan merkinnällä VMT Pyörremyrsky, koska se rakennettiin Valtion Metalli Tehtaiden synnyttyä entisistä Puolutusministeriön asetehtaista, mukaan lukien VL.

Pyörremyrsky ei ehtinyt jatkosotaan, mutta kone haluttiin viedä viedä koelentovaiheeseen saakka nähtävästi uteliaisuudesta tietää, millainen siitä tuli. Prototyyppi tyyppimerkinnältään PM-1 lensi ensimmäisen kerran 21. marraskuuta 1945 Härmälässä, ohjaajana koelentäjä Esko Halme. 
Koneesta irtosi muotopellin kappale ensimmäisellä 25 minuutin koelennolla ja Halme joutui tulemaan laskuun, kun ohjaamoon tuli pakokaasua moottorin muotolevyjen irrottua lennolla ja johtaessa pakoputkien ulostulon ohjaamoon. Halme pelastui happilaitteen käytöllä.

Koneella lennettiin vain kolme lentoa Tampereella, kolmas oli siirtolento Kuorevedelle 16. tammikuuta 1946. Siellä lennettiin 31 lentoa, kokonaislentoaika oli 27 tuntia vuoteen 1947 mennessä. Koneella ehti lentää kahdeksan ohjaajaa: Esko Halme, Lauri Hämäläinen, Erkki Itävuori, Osmo Kauppinen, Lasse Heikinaro, Martti Laitinen, Heikki Keso ja Lauri Lautamäki. Viimeisen 20 minuuttia kestäneen lennon lensi kapteeni Osmo Kauppinen Kuoreveden kentältä 22. heinäkuuta 1947. 

PM-1 poistettiin vahvuudesta 1. huhtikuuta 1953. Poistamisen yhteydessä prototyyppi määrättiin museoitavaksi. Kone kunnostettiin vuosina 1970–72 Tampereen varikolla. PM-1 on entisöitynä näytteillä Keski-Suomen ilmailumuseossa.
Pyörremyrsky oli lento-ominaisuuksien osalta lähes tuotantovalmis konstruktio, joskin siiveke- ja peräsinvoimien säätämistä ja pituusepävakavuuden poistamista varten olisi ollut tehtävä töitä.
Myös puurakenteen soveltuvuutta kenttäolosuhteisiin on epäilty, koska muun muassa vanerisaumojen kestävyys ja liimojen huono laatu koitui samalla rakenteella varustetun VL Myrskyn kohtaloksi. 

Myös sodan loppuminen vaikutti luonnollisesti koelento-ohjelman keskeyttämiseen. Siipiprofiilia käytettiin kuitenkin myöhemmin Valmet Vihuri-koulukoneessa.
--------------------------------------------------------------------------
General characteristics
Crew: One
Length: 9.13 m (29 ft 11 in)
Wingspan: 10.38 m (34 ft 1 in)
Height: 3.89 m (12 ft 9 in)
Wing area: 19.00 m² (204.5 ft²)
Empty weight: 2,619 kg (5,774 lb)
Loaded weight: 3,310 kg (7,297 lb)
Max. takeoff weight: 3,310 kg (7,300 lb)
Powerplant: 1 × Daimler-Benz DB 605AC V-12, 1,100 kW (1,475 hp)
Maximum speed: 620 km/h (385 mph)
Service ceiling: 11,250 m (36,900 ft)
Rate of climb: 18.5 m/s (3,640 ft/min)
Wing loading: 174 kg/ m² (35.7 lb sq ft)

Armament: 2 × 12.7 mm LKK/42 machine guns (proposed but not fitted to prototype)
------------------------------------------------------------------------------
The VL Pyörremyrsky (Hurricane) was a Finnish fighter, designed by DI Torsti Verkkola at the State Aircraft Factory (Valtion lentokonetehdas) for service with the Finnish Air Force in World War II. The war ended before the type's first flight and only a single prototype was built.

On November 26, 1942 the Finnish Air Force ordered two Pyörremyrsky prototypes to be built. The aircraft were to be ready by May 1944. One prototype was later cancelled and only one aircraft was ever built. The aircraft designation VMT Pyörremyrsky is also sometimes used, as the factory had been formed into the State Metal Factories (Valtion Metallitehtaat) during the construction of the aircraft.
The use of wood in the construction of the aircraft was maximised due to the sparseness of metals. The goal was to create a fighter with similar flight qualities to the German Messerschmitt Bf 109G. The engine and the propeller were taken from the Bf 109G. The landing gear was significantly widened in order to address one of the German fighter's most noteworthy shortcomings. This significantly eased ground control, as well as take off and landing.
The Pyörremyrsky prototype PM-1 made its first flight on November 21, 1945 at Härmälä, piloted by Esko Halme. After 25 minutes of flying, a piece from the hood fell off and Halme had to land when fumes from the engine started to enter the cockpit. The pilot was saved by his oxygen mask. The aircraft was to fly only three test flights in Tampere, the third time being a transfer flight to Kuorevesi on January 16, 1946. 

There it flew an additional 31 test flights, the total flight time being 27 hours by 1947. The aircraft was flown by eight pilots: Esko Halme, Lauri Hämäläinen, Erkki Itävuori, Osmo Kauppinen, Lasse Heikinaro, Martti Laitinen, Heikki Keso and Lauri Lautamäki. The last flight lasted only 20 minutes and was made by captain Osmo Kauppinen on July 22, 1947.
The Pyörremyrsky design was considered quite successful. It could outclimb the Bf 109G-6 and it was very manoeuvrable. The only major problem with the design was found to be the low-quality glue used in the joints.
The aircraft was still in the prototype stage when the war ended and this also meant that the funds allocated for the project decreased. 
The Pyörremyrsky prototype was grounded after only some 30 hours of flying and the programme terminated as no funds were available for the purchase of new aircraft for the Finnish Air Force and sufficient Bf 109Gs remained in service to equip the fighter force that was permitted under the Armistice terms. 
The PM-1 was removed from FAF lists on April 1, 1953. The wing construction was later used in another Finnish aircraft, the Valmet Vihuri trainer.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikenlaiset kommentit ovat tervetulleita.