tiistai 7. lokakuuta 2014

Valmet L-70 Vinka

Valmet L-70 Vinka on ollut Suomen Ilmavoimien alkeiskoulukone vuodesta 1980 lähtien. Vinkan korvaus uudemmilla koneilla on ajankohtainen vuosina 2015-17.
Koneita oli käytössä 28 kpl
1960-luvun lopulla Suomen Ilmavoimat alkoi pohtia Saab 91D Safir-koulukoneiden korvaamista. Kauppa- ja teollisuusministeriö perusti 15. syyskuuta 1970 Suomen ilmailuteollisuuden eheyttämistä varten Ilmailuteollisuuden Kehitysohjelman (IKO). Sen johtoon tuli DI Elias Järvineva. IKO:n pääpaino oli nimenomaan LEKO-70-koulukoneen kehittämisessä. Täten Elias Järvinevasta tuli Vinkan pääsuunnittelija. Valmet Lentokoneteollisuus sai tilauksen rakentaa prototyyppi LEKO-70-koulukoneesta.
Kapteeni Paavo Janhunen lensi LEKO-70:ää ensi kerran 1. heinäkuuta 1975 Kuorevedellä. Toinen koneen koelentäjistä oli insinöörikapteeni Jyrki Laukkanen. Testiohjelman jälkeen Ilmavoimat tilasi 30 konetta, joiden nimeksi tuli Valmet L-70 Vinka. 1976 Eduskunta hyväksyi rahoituksen 30 koneen tilaamiseen. Ensimmäinen sarjavalmisteinen Vinka-lentokone nousi lentoon 29. joulukuuta 1979.

Vinka tuli Ilmavoimien käyttöön vuonna 1980. Pääosa Vinka-koneista toimi Kauhavalla v. 2005 loppuun asti asevelvollisten lentäjien ja kadettien koulutuksessa. Sen jälkeen Vinkat toteuttavat samaa tehtävää Jyväskylässä, mutta lennonopettajat tulevat Patria Aviation -yhtiöstä.
Koneesta kehitettiin vientiversio, josta rakennettiin yksi prototyyppi. Tämän tunnus oli Valmet L-70 Miltrainer (siviilirekisterissä tunnus OH-VAA). Vientikauppoja ei syntynyt. 1980-luvulla kehitettiin potkuriturbiinilla varustettu Turbo-Vinka, josta kehittyi lopulta myös ulkomaille myyty Valmet L-90 Redigo.

Vinka on 3-paikkainen, oppilas ja kouluttaja istuvat vierekkäin.
Kokometallinen alatasoinen koulukone
Moottori: 200hv Lycoming AEIO-360-A1B6 nelisylinterinen vastaiskumäntämoottori
Kärkiväli: 9633 mm
Pituus: 7500 mm
Korkeus: 2800 mm
Tyhjäpaino alkup. asussa 792 kg, nykyasussaan (805 ± 6) kg koneyksilöstä riippuen
Lentopaino: 1250 kg
Toimintamatka: 840 km (nopeudella 145 km/h)
Suurin nopeus: 230-240 km/h merenpinnan tasalla
Matkanopeus: 75 % teholla 215 km/h
Paras kohoamisnopeus: pinnassa n. 5 m/s kaksipaikkaisena ja 4 m/s täydellä kuormalla
Lakikorkeus: n. 5000 m, suurimmalla lentomassalla n. 3500 m
------------------------------------
The Valmet L-70 Vinka is a Finnish-designed piston-powered military basic trainer aircraft of the 1970s. A production run of 30 aircraft were built for the Finnish Air Force, in the early 1980s, and although the type was not exported, it formed the basis of the turboprop-powered Aermacchi M-290 RediGO

The Finnish state-owned manufacturing conglomerate Valmet Oy began design work in September 1970 on a replacement for the Saab Safirs then in use with the Finnish Air Force as basic trainers. Valmet received an order from the Finnish Air Force for further development of the LEKO-70 (Lentokone / Aeroplane) 1970) in March 1973.
The aircraft is a low-winged tractor monoplane of all metal construction and with a fixed nosewheel undercarriage. It is powered by a single 200 hp (149 kW) Lycoming O-360 flat-four piston engine driving a two bladed propeller. In its main training role, the pupil and instructor sit side-by-side under a large sliding canopy. An additional two seats or a stretcher and medical attendant can be carried for the liaison role, while the wings are fitted with four hardpoints for carrying of external stores.

The Finnish Air Force placed an order for 30 aircraft, to be designated Vinka (Blast (of wind)) on 28 January 1977, with the aircraft to be built at Valmet's Kuorevesi plant.

The Vinka entered service on 13 October 1980[6] with deliveries continuing until 1982. Finnish Air Force pilot trainees flew about 100 hours on the Vinka at the Air Academy at Kauhava before converting to the British Aerospace Hawk jet trainer.

Valmet attempted to market the type internationally under the name L-70 Miltrainer, but no orders followed.
After unsuccessfully having tried to market the L-70 Vinka for the export market, Valmet developed a turboprop version with a new wing and a retractable undercarriage. This aircraft was given the designation L-80 TP Turbotrainer. The prototype (OH-VBB), powered by a 360 shp (268 kW) Allison 250 turboprop engine, made its first flight on 12 February 1985, piloted by Paavo Janhunen.

The prototype was destroyed in an accident on 24 April that year, killing the pilot Paavo Janhunen and the flight observer. The second prototype was baptized Valmet L-90 TP and it was used for the development of the L-90 Redigo or RediGo (Both spelling versions are found in the brochures from the manufacturer).
Finnish Air Force - 30 were built for the FiAF, 28 remain in service and are located at the Air Force Academy at Tikkakoski.
Specifications (L-70 Vinka)
Data from Jane's All The World's Aircraft 1982–83
General characteristics

Crew: Two, student and instructor
Capacity: up to two additional passengers
Length: 7.50 m (24 ft 7¼ in)
Wingspan: 9.85 m (32 ft 3¾ in)
Height: 3.31 m (10 ft 10¼ in)
Wing area: 14.00 m² (150.7 ft²)
Airfoil: NACA632A615 modified
Aspect ratio: 6.93:1
Empty weight: 767 kg (1,691 lb)
Loaded weight: 1,050 kg (2,315 lb)
Max. takeoff weight: 1,250 kg (2,756 lb)
Powerplant: 1 × Lycoming AEIO-360-A1B6 air-cooled flat four, 149 kW (200 hp)
Performance

Never exceed speed: 360 km/h (193 knots, 223 mph)
Maximum speed: 240 km/h (129 knots, 149 mph) at sea level
Cruise speed: 222 km/h (120 knots, 138 mph) at 1,525 m (5,000 ft) (75% power)
Stall speed: 85 km/h (46 knots, 53 mph) (flaps down, power off)
Range: 860 km (464 nmi, 534 miles) (maximum payload)
Endurance: 4 hr 48 min
Service ceiling: 5,000 m (16,400 ft)
Rate of climb: 5.7 m/s (1,120 ft/min)

Armament
Hardpoints: 4 underwing hardpoints with a capacity of
Inner hardpoints: 150 kg (330 lb) each
Outer hardpoints:100 kg (220 lb) each
Maximum external load: 300 kg (660 lb)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikenlaiset kommentit ovat tervetulleita.