keskiviikko 15. lokakuuta 2014

Valmet L-90 TP Redigo

Valmet L-90 TP Redigo oli Suomen ilmavoimien yhteyskoneena käyttämä Valmetin Kuoreveden tehtaalla suunniteltu metallirakenteinen koulu- ja yhteyslentokone.
Koneiden käyttö alkoi vuonna 1992 ja päättyi vuoden 2013 lopulla.
                     Redigo 01.jpg
Historia
1980-luvun alussa Valmet Oy Kuoreveden tehtaalla oli tarve aloittaa uusi lentokoneprojekti, koska Vinka- ja Hawk-valmistus oli päättymässä. Päätettiin lähteä kehittämään Valmet L-70:n pohjalta nopeampaa, potkuriturbiinilla ja sisäänvedettävällä laskutelineellä varustettua jatkokoulukonetta. 

Sen nimeksi tuli aluksi Valmet L-80 TP Military Trainer. Myös Turbo-Vinhaksi kutsutun koneen pääsuunnittelija oli Elias Järvineva; hänen jäätyään eläkkeelle pääsuunnittelijana jatkoi Jaakko Harjumäki. Koneen suunnittelussa pyrittiin kustannusten minimoimiseksi hyödyntämään mahdollisimman paljon Vinkan valmistuksessa käytettyjä työvälineitä.

Tehtaan koelentäjä Paavo Janhunen lensi prototyypillä OH-VBB ensimmäisen kerran 12. helmikuuta 1985. Kone tuhoutui 14. lennollaan 24. huhtikuuta 1985, kun kone ei oiennut syöksykierteestä. Sekä koelentäjä Janhunen että koelentoinsinööri Juhani Jääskeläinen kuolivat. Konetta ei oltu varustettu prototyyppien syöksykierrekokeissa normaalisti käytetyllä oikaisuvarjolla.

Kehitystyötä päätettiin jatkaa. Tehdas aloitti toisen prototyypin rakentamisen. Sille annettiin uusi tyyppinimi Valmet L-90 TP Redigo. Yksi tehtaan Redigo tuhoutui Belgiassa lentonäytöksessä 1988. Tehtaan koelentäjä majuri (evp) Ari Piippo kuoli onnettomuudessa.

Keväällä 1989 pääsuunnittelijaksi tuli Jukka Raunio, joka toteutti rungon pidennyksen. Pidennetty versio läpäisi FAR23- tyyppihyväksynnän.[5]lähde tarkemmin?

Redigoja valmistettiin Kuorevedellä Suomen ilmavoimille yhteyskoneeksi. Ilmavoimilla on ollut käytössään 10 Redigoa, joiden tunnukset ovat RG-1 ... RG-10. RG-10 (ollut myös RG-11-tunnuksella) on luovutettu Valmetille koelentoihin marraskuussa 1991. Ensimmäinen palveluskäyttöön tullut kone oli RG-1 toukokuussa 1992.

Konetta myytiin Hornet-vastakauppoina Meksikoon ja Eritreaan koulukoneeksi noin 30 kpl. Vuonna 2007 Meksikon laivastolla oli yhdeksän Redigoa käytössään ja Eritrean ilma­voimilla kahdeksan. Valmet myi syksyllä 1995 koneen valmistusoikeudet Italiaan Aermacchille, joka markkinoi sitä M290TP-tunnuksella.

Redigo poistui Suomen ilmavoimien käytöstä vuoden 2013 aikana. Konetyypin viimeisen lennon ilmavoimissa suoritti Lentosotakoulun johtaja eversti Jukka Ahlberg 31.10.2013 Kauhavalla.

Tekniset tiedot
Miehistö: 1–4
Kärkiväli: 10,60 m
Pituus: 8,53 m
Korkeus: 3,40 m
Siipipinta-ala: 14,80 m²
Tyhjäpaino: 890 kg
Suurin lentoonlähtöpaino: 1 670 kg, suurin laskupaino 1 600 kg
Voimalaite: yksi Allison 250-B17D-potkuriturbiini, teho 420 hevosvoimaa.
Huippunopeus: merenpinnassa 350 km/h
Lentomatka: 1 500 km
Lakikorkeus: 7 500 m

FAR23-tyyppihyväksytty versio varustettiin Allison 250-B17F- moottorilla, teho 450 SHP,
suurin lentoonlähtöpaino ulkoisen kuorman kanssa oli 1900 kg
versio voitiin varustaa tykki- , raketti- ja lisäpolttoainesäiliöillä
tyyppihyväksyttyjä versioita myytiin Meksikoon ja Eritreaan

Museokoneet Suomessa
Keväällä 2011 luovutettiin Redigo tunnus RG-4 Keski-Suomen Ilmailumuseo. 
Kone on edelleen luovutettu säilytykseen Länsirannikon Koulutus Oy Winnovalle kevät 2013.

Vuonna 2014 Savon ammatti- ja aikuisopisto sai koneen tunnukseltaan RG-8 säilytys- sekä opiskelukäyttöön lentokoneasentaja linjalle.

Prototyyppi OH-VTP on oma vitriini Patria tehdasalue Halli, syksy 2011.
---------------------------------------
The Aermacchi M-290 TP RediGO is a turboprop-powered military basic trainer aircraft. It was originally manufactured by Valmet of Finland as the L-90 TP Redigo, a development of their earlier training aircraft for the Finnish Air Force.

The prototype, a modified L-80 first flew on February 12, 1985. Aermacchi purchased the manufacturing rights in 1996.


The aircraft is of conventional configuration, with retractable tricycle gear and a low wing. The student and instructor sit side-by-side. As is typical with many military trainers, it can also carry light armament for weapons training, or potentially, for use in a close-support role. 
                                                        
M-290 RediGO
Redigo 01.jpg
RoleTrainer / Light Attack
ManufacturerAermacchi
Valmet
First flightFebruary 12, 1985
IntroductionMarch 7 , 1985
StatusOperational
Primary usersFinnish Air Force
Eritrean Air Force
Mexican Navy
Produced1985 -
Developed fromValmet L-70 Vinka
VariantsValmet L-80 Turbo-Vinka

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikenlaiset kommentit ovat tervetulleita.