Below are all the Finnish aces who have won victories with the Fokker D.XXI
Fokker D.XXI
Name Victories with / Victories total
Jorma Sarvanto 13 17
Viktor Pyötsiä 7.5 19.5
Veikko Karu 7 10
Tatu Huhanantti 6 6
Kelpo Virta 6 6
Per-Erik Sovelius 5.5 12.5
Urho Nieminen 5 11
Pentti Tilli 5 5
Jorma Karhunen 4.5 31
Yrjö Turkka 4.5 17
Olli Puhakka 4 42
Lauri Nissinen 4 32.5
Martti Kalima 4 10.5
G Magnusson 4 5.5
Eero Kinnunen 3.5 22.5
Pekka Kokko 3.5 13.5
Aaro Nuorala 3 14 .5
Ture Mattila 3 8
Eino Luukkanen 2.5 56
Veikko Evinen 2.5 5
Ilmari Juutilainen 2 94
Lasse Aaltonen 2 12.5
Onni Paronen 2 12.5
Sakari Ikonen 2 6
Oiva Tuominen 1.5 44
Martti Alho 1.5 15
Hemmo Leino 1.5 11
Veikko Rimminen 1.5 5.5
Mauno Kirjonen 1 10
Mauno Fräntilä 1 5.5
Olavi Ehrnrooth 1 5
Iikka Törrönen 0.5 11
Pauli Salminen 0.5 6
116
Sarvanto
Pyötsiä
Karu
Huhanantti
Virta
Sovelius
Karhunen
Turkka
Tilli
Nissinen
Kalima
Gustaf Magnusson
Kinnunen
Magnusson / Kokko + Beggy Brown
Nuorala
Mattila
Luukkanen
Evinen
Juutilainen
Tuominen
Leino
Rimminen
Kirjonen
Fräntilä
Ehrnrooth
Törrönen
Salminen
-------------------------------------------
Koneet valmistuivat kesällä ja tyyppikoelennot lennettiin elokuussa 1937 tykkiaseistuksella varustetulla FR-76:lla.
Koneet vastaanotettiin 12. lokakuuta 1937, laivattiin Suomeen ja koottiin Valtion lentokonetehtaalla Tampereella. Koneet saivat tunnukset FR-76…82
Yksi verhoilematon yksilö jäi hollantiin lentokonetehtaalle mallikoneeksi.
Tykki-kone osoittautui liian raskaaksi kaarto taistelussa erittäin ketteriä ja nopeita neuvosto-hävittäjiä vastaan (koneen pilotti oli Tatu Huhanantti).
Tästä syystä tykkien käytöstä luovuttiin ja niiden tilalle vaihdettiin konekiväärit.
Karhunen
Turkka
Tilli
Nissinen
Kalima
Gustaf Magnusson
Kinnunen
Magnusson / Kokko + Beggy Brown
Nuorala
Mattila
Luukkanen
Evinen
Juutilainen
Aaltonen
Paronen
Ikonen
Alho
Leino
Rimminen
Kirjonen
Fräntilä
Ehrnrooth
Törrönen
Salminen
-------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------
Seitsemässä tilatussa koneessa (ns. I-sarja) piti olla 840 hevosvoiman Bristol Mercury VII –tähtimoottori, maassa säädettävä Ratier-potkuri ja neljä 7,7 mm Vickers-konekivääriä. Yhteen koneeseen tilattiin siipiaseiden tilalle 20 mm Oerlikon FF –tykit. Muissa kuudessa koneessa oli tykkien asennusvalmius. Koneet valmistuivat kesällä ja tyyppikoelennot lennettiin elokuussa 1937 tykkiaseistuksella varustetulla FR-76:lla.
Koneet vastaanotettiin 12. lokakuuta 1937, laivattiin Suomeen ja koottiin Valtion lentokonetehtaalla Tampereella. Koneet saivat tunnukset FR-76…82
Yksi verhoilematon yksilö jäi hollantiin lentokonetehtaalle mallikoneeksi.
Tykki-kone osoittautui liian raskaaksi kaarto taistelussa erittäin ketteriä ja nopeita neuvosto-hävittäjiä vastaan (koneen pilotti oli Tatu Huhanantti).
Tästä syystä tykkien käytöstä luovuttiin ja niiden tilalle vaihdettiin konekiväärit.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikenlaiset kommentit ovat tervetulleita.