perjantai 2. tammikuuta 2015

Polikarpov I-1

Polikarpov I-1 oli ensimmäinen Neuvostoliitossa valmistettu yksitasoinen hävittäjä.


Se oli vallankumouksen jälkeen ensimmäinen lentokoneen prototyyppi joka lopulta määrättiin tuotantoon pieni määrä, mutta kone-tyyppiä ei Neuvostoliiton ilmavoimien
palvelukseen koskaan hyväksytty.
Miehistö: 1
Pituus: 8.3 m (27 jalkaa 3,75 tuumaa)
Kärkiväli: 10,80 m (35 ft 5¼ vuonna)
Wing ala: 20 m2 (215 ft2)
Kokonaispaino: 1510 kg (3329 lb)
Moottori: 1 × Liberty L-12 mäntämoottori, 298 kW (400 hv) kunkin
Huippunopeus: 264 km / h (164 mph)
Range: 650 km (404 mailia)
Palvelu kattoon: 6750 m (22150 ft)
Aseistus: 2 × synkronoitu 7,62 mm (0,3 tuumaa) PV-1 konekivääriä.

Polikarpov I-1 (I = Istrebitel tai fichter) oli yksipaikkainen, vaneri siipinen lentokone. Ensimmäinen prototyyppi (tunnettu IL-400) oli varustettu 400 hv (300 kW) Liberty L-12 rivi-moottorilla. 
Koneen moottorissa käytettiin jäähdytintä (neste), potkuri oli Airco DH.9A tyyppi.

Rungon ja siipien verhous oli sekoitus vaneria ja kangasta. Laskuteline oli jäykistetty vaijeri johtimet ja siivenkärkien suojana oli putkimaiset kaarevat jalakset. IL-400: n ensilento tapahtui 15. elokuuta 1923, ilmassa kone sakkasi ja kaatui koska painopiste oli liian kaukana perässä.
Toinen prototyyppi jonka nimetty IL-400bis tai IL-400B, rakennettiin, mutta siinä oli korjattu painopiste ongelma. Asennettu uusi ohuempi alumiinen siipi. Peräsiivet ja pystyvakaaja suurennettiin. Ohjaamo ja moottori siirrettiin eteenpäin ja jäähdytin tilalle tuli Lamblin tyyppinen (hunajakenno) pyöreä jäähdytin (pyörien välissä).
Koneen ensilento 18. heinäkuu 1924, kone otettiin tuotantoon 15. lokakuu 1924.
33 konetta tilattiin joista ensimmäinen sarja oli vielä prototyypin mukaan alumiinia ja seuraavien pinta verhouksen tilalle tuli vaneri, jäähdytin on kennoston muotoinen ja aseistuksena kaksi synkronoitua 7,62 mm (0,3 tuumaa) PV-1 konekivääriä sovitettiin.
Tuotantossa olevat lentokoneet erosivat toisistaan ja kaikki käytettiin testaukseen.

Koelennot osoittivat että I-1 koneella ei ole helppo toipua kierteestä ja Mihail Gromov joutui tekemään Neuvostoliiton ensimmäisen laskuvarjohypyn yhden tällaisen koe lennon aikana 23. kesäkuuta 1927. 
Nämä valmistetut lentokoneet eivät koskaan tulleet käyttöön neuvostoliitossa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikenlaiset kommentit ovat tervetulleita.