lauantai 24. tammikuuta 2015

Yak-9K

Jakovlev Jak-9 (ven. Яковлев Як-9) on vuonna 1942 käyttöönotettu neuvostoliittolainen, toisen maailmansodan aikainen yksimoottorinen ja yksipaikkainen hävittäjälentokone. Koneen sarjatuotanto alkoi lokakuussa 1942, ja sitä valmistettiin eri versioina vuoden 1948 joulukuuhun asti 16 769 kappaletta.
Kone oli Neuvostoliiton eniten tuottama hävittäjälentokone sodan aikana.

Aleksandr Jakovlev suunnitteli koneen Jakovlev Jak-7-hävittäjäkoneen seuraajaksi vuonna 1942. Saman vuoden lokakuussa palveluskäyttöön luovutetut ensimmäiset koneet olivat kevennettyjä muunnoksia Jak-7-koneesta. Yhdysvaltalaisen duralumiinin lisääntyneiden toimitusten myötä koneen varsinainen sarjatuotanto alkoi vuoden 1943 alkupuolella. Tuotantoon saatiin myös koneeseen alun perin suunniteltu kokometallinen siipi, jolloin kone keveni huomattavasti. 


Yak-9T modified with a 45 mm NS-45 cannon with 29 rounds and a distinctive muzzle brake to deal with the massive recoil. Firing the cannon at speeds below 350 km/h (220 mph) caused dramatic loss of control and tossed the pilot back and forth in the cockpit; however, accurate shooting was possible at higher speeds and in 2–3 round bursts. The recoil also caused numerous oil and coolant leaks. The heavy cannon installation degraded performance sufficiently to require fighter escort. Yak-9K saw only limited use due to unreliability of the NS-45.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikenlaiset kommentit ovat tervetulleita.