lauantai 2. toukokuuta 2015

Boeing F4B

Boeing P-12 oli yhdysvaltalainen kaksitasoinen hävittäjälentokone. Boeing Aircraft Company toimitti Yhdysvaltojen armeijan ilmajoukoille (USAAC) 366 kappaletta P-12:sta vuosien 1929 ja 1932 välillä. 
Myös Yhdysvaltojen laivasto käytti konetta F4B-tyyppinimellä.
----------------------------
Boeing kehitti P-12:sta omalla kustannuksellaan Model 89:na. Se lensi ensilentonsa Yhdysvaltain laivaston koekeskuksessa Anacostiassa, Marylandissa 7. elokuu 1928. Boeing käytti XP-9-koemallista saamiaan kokemuksia kehittäessään puolikantavalla kokometallirungolla varustetun P-12:sta (Boeing Model 218). 

Model 218 testattiin XP-925-mallinimellä ja kehittelyn tuloksena USAAC tilasi sitä 135 kappaletta P-12-E ja -F malleina
------------------------------

The Boeing P-12/F4B was an American pursuit aircraft that was operated by the United States Army Air Corps and United States Navy.
Boeing developed the aircraft as a private venture to replace the Boeing F3B and Boeing F2B with the United States Navy, the first flight of the P-12 took place on 25 June 1928. The new aircraft was smaller, lighter and more agile than the ones it replaced but still used the Wasp engine of the F3B. 
General characteristics
Crew: one
Length: 20 ft 4 in (6.19 m)
Wingspan: 30 ft (9.14 m)
Height: 9 ft (2.74 m)
Loaded weight: 2,690 lb (1,220 kg)
Powerplant: 1 × Pratt & Whitney R-1340-17 Radial engine, 500 hp (373 kW)
Maximum speed: 189 mph (304 km/h)
Cruise speed: 160 mph (257 km/h)
Range: 570 miles (917 km)
Service ceiling: 8,020 m (26,300 ft)
Armament: Two 7.62 mm mg or one .30 inch (7.62 mm) and one 12.7 mm mg
Bombs: 244 lb (111 kg) of bombs carried externally.
This resulted in a higher top speed and overall better performance. As result of Navy evaluation 27 were ordered as the F4B-1, later evaluation by the United States Army Air Corps resulted in orders with the designation P-12. Boeing supplied the USAAC with 366 P-12s between 1929 and 1932. Production of all variants totalled 586.

P-12s were flown by the 17th Pursuit Group (34th, 73rd, and 95th Pursuit Squadrons) at March Field, California, and the 20th Pursuit Group (55th, 77th and 79th Pursuit Squadrons) at Barksdale Field, Louisiana. Older P-12s were used by groups overseas: the 4th Composite Group (3rd Pursuit Squadron) in the Philippines, the 16th Pursuit Group (24th, 29th, 74th, and 79th Pursuit Squadrons) in the Canal Zone, and the 18th Pursuit Group (6th and 19th Pursuit Squadrons) in Hawaii.
The P-12 remained in service with first-line pursuit groups until replaced by Boeing P-26s in 1934–1935. Survivors were relegated to training duties until 1941, when most were grounded and assigned to mechanic's schools.

2 kommenttia:

  1. Tulipas nostalginen mieli. Tämä oli muistaakseni ensimmäinen lentokone jonka kokosin ihan itse rakennussarjasta 1970-luvulla. Focke Wulf 190 oli eka kone, mutta siinä isompi naapurin poika auttoi liikaa...taisi koota sen kokonaan, jos oikein muistan. Lopulta useita kymmeniä tuli koottua ....nuorempi sukupolvi hajoitti ja papatilla räjäytti vuosien työt joskus 80-90 luvulla....tekisi mieli aloittaa harrastus uudestaan...??

    VastaaPoista
  2. Huomenta IluVon66
    Kiitos kommentistasi.
    :)
    Tämä nostalgia, kaikki muistot siltä ajalta, tunne ja tuoksut, näiden pienoismallien katselu-muistelussa on seikka joihin aina kiva hetkeksi palata.

    Mulla harrastus alkoi aurora sarjasta, ja ensimmäinen oli sininen T-33 panther, seuraava sabre. Joitakin kokeiluita oli jo ennen tätä, mutta ensimmäista koitin liimata puu ja kumiliimalla ja viimein perunalla, kun muista ei ollut tietoa.
    Mutta naapurin iso poika sen viimein kokosi, ja oikealla liimalla.
    Kone oli japanilainen kaksimoottorinen pommikone, mutta valmistajasta ei ole enää muistikuvaa.

    Mutta samalla tavalla tapahtui näiden varhaisten aurora koneiden kanssa.
    ilmakiväärin maalitauluiksi ne joutuivat vinttikammarin sivulla, lähinnä erilaisen mittakaavansa takia, sen jälkeen kun airfix oli tullut markkinoille.

    Mulla tämä F4 versio ilmaantui myöhään ja valmistaja oli matchbox, kuten tuossa hawk-6 koneessakin.

    Aikanaan kun eksyin tänne plokisivustolle etsin pienoismallin rakentajia.
    En löytänyt, mutta sitten löysin monet ulkomaiset harrastajat, ja täytyy sanoa
    että mahtavia pelejä, tai leikkejä kuten niitä omalta kohdaltani aikoinaan nimitin
    mutta mistä näiden pelien säännöt ja ohjeet voisi löytää.

    Monesti olen ajatellut ottaa kaikki tallessa olevat esille ja kunnostaa kaikki panssarit ja lentokoneet, ehkä jopa maalata, kuten myös sotilaat, mutta liian iso ja monimutkainen homma taitaa olla.

    VastaaPoista

Kaikenlaiset kommentit ovat tervetulleita.