lauantai 27. elokuuta 2016

Focke Wulf Fw 189A-3 SA-kuva

Kuvahaun tulos haulle f-w 189
Focke Wulf Fw 189A-3 Tiiksjärvi in 20. June 1943.

Focke Wulf Fw 189A-3 Tiiksjärvellä 20. kesäkuu 1943

                                       Lentäjä ja vierailija - The visitor and pilot
The Focke-Wulf Fw 189 Uhu ("Eagle Owl") was a German twin-engine, twin-boom, three-seat tactical reconnaissance and army cooperation aircraft. It first flew in 1938 (Fw 189 V1), entered service in 1940 and was produced until mid-1944. It should not be confused with the Heinkel He 219 night fighter also named Uhu.


In addition, Focke-Wulf used this airframe in response to a tender request by the RLM for a dedicated ground attack airplane, and later submitted an armored version for trials. However, the Henschel Hs 129 was selected instead.

Called the Fliegende Auge ("Flying Eye") of the Wehrmacht Heer (German army), the Fw 189 was used extensively on the Eastern Front with great success. Its Soviet nickname (in both Ukrainian and Russian) was "Rama" (Frame), referring to its distinctive tail boom and stabilizer shapes giving it the characteristic quadrangular appearance. Despite its low speed and fragile looks, the Fw 189's manoeuvrability made it a difficult target for attacking Soviet fighters. When attacked, the Fw 189 was often able to out-turn attacking fighters by simply flying in a tight circle into which enemy fighters could not follow.


Focke-Wulf Fw 189 Eule tai Uhu (suom. Pöllö) on Saksassa suunniteltu ja valmistettu kolmipaikkainen tiedustelu- ja yhteyslentokone. Konetyyppin suunnittelija oli Kurt Tank. Konetta valmistettiin myös raskaammin aseistettuna ja panssaroituna lähitukikoneena. Osaa Fw 189 -koneista käytettiin myös yöhävittäjätehtävissa, ja joihinkin asennettiin Schräge Musik -asejärjestelmä. Konetyyppiä käytettiin enimmäkseen itärintamalla toisessa maailmansodassa.

Kone oli varsin erikoisen näköinen, sillä siinä oli pitkä perään päin suippeneva lasitettu ohjaamokehto kahden runkopuomin välissä. Sen 465 hevosvoiman Argus As 410 -rivimoottorit eivät olleet erityisen tehokkaat, eikä konetyyppi ollut myöskään erityisen nopea. Venäläiset kutsuivat tyypin koneita nimellä Rama, joka tarkoittaa ikkunankarmia.

Koneen aseistuksena oli kaksi 7,92 mm konekivääriä siiventyvissä ja kaksi 7,92 mm kaksoiskonekivääriä peräkartiossa ja yläampumossa. Pommeja Fw 189 saattoi kuljettaa 200 kg ulkoisissa ripustimissa. Yöhävittäjämuunnoksissa, joita oletettavasti valmistettiin ainakin 30 kappaletta, oli aseistuksena yläampumon paikalla 15 mm tai 20 mm etuyläviistoon ampuva Schräge Musik -tykki, sekä tutka ohjaamokehdon etuosassa.
 

Close up view of an Ikaria-designed twin barrel machine gun mounting in the crew nacelle's tail cone. Cone is swivel

Läheltä nähtynä Ikarian suunnitelema kaksois-konekivääri asennettuna koneen miehistötilan pyrstön taka-kartioon, kartio on pyörivä.







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikenlaiset kommentit ovat tervetulleita.