keskiviikko 5. lokakuuta 2016

Kawasaki Ki-102

The Kawasaki Ki-102 (Army Type 4 Assault Aircraft) was a Japanese warplane of World War II. It was a twin-engine, two-seat, long-range heavy fighter developed to replace the Ki-45 Toryu. Three versions were planned: the Ki-102a day fighter, Ki-102b ground-attack and Ki-102c night fighter. This aircraft's Allied reporting name was "Randy".

It entered service in 1944, but saw limited action. The main type (102b) was kept in reserve to protect Japan, although it did see some limited duty in the Okinawa campaign. It was kept out of front line service because it was hoped that it would be the carrier of the Igo-1-B air-to-ground guided missile when the Allied invasion of Japan occurred.
---------------
Kawasaki Ki-102 on toisen maailmansodan aikainen raskas hävittäjälentokone. Se oli kaksimoottorinen ja potkurikäyttöinen. Konetyyppi suunniteltiin ja valmistettiin Japanissa, ja sen b-muunnosta käytettiin rynnäkkötehtäviin. Siinä oli lentokoneeseen raskas 57 mm tykki. Lentokoneen saavuttama lakikorkeus 11 000 metriä oli riittävä sinänsä, torjumaan korkealla lentäviä yhdysvaltalaisten B-29-pommittajalauttoja. 
Huippunopeus oli 580 km/h, joka saman suuruinen B-29 -raskaan pommikonetyypin kanssa.
Konetyypin Mitsubishi Ha-112 Ru -tähtimoottorit olivat 1 500 hevosvoiman tehoiset.


Liittoutuneet käyttivät tästä lentokoneesta tyyppitunnusta Randy. Konetyyppiä valmistettiin alle 300 koneyksilöä ja käytettiin vähän, eikä se ottanut osaa suuriin ratkaisutaisteluihin: Japanin kotirintamaa ja Okinawaa lukuun ottamatta. Ki-102 palveli rynnäkkötehtävien lisäksi yöhävittäjänä.
------------------------



Ki-102
prototypes, 3 built
Ki-102a (Type Kō)
Externally similar to the 102b, but with turbosuperchargers that enabled the engine to maintain its rating at higher altitudes. 57 mm cannon was swapped in favor of a 37 mm cannon, and the 12.7 mm rear gun was deleted, 26 built.
Ki-102b (Type Otsu)
Ground-attack variant similar to prototypes, except with revised tail wheel, 207 built.
Ki-102c (Type Hei)
Night Fighter version with lengthened fuselage and span. Radar under a Plexiglas dome, oblique-firing 20 mm cannons, and the 20 mm cannons in the belly replaced with 30 mm cannons completed the package, 2 built.
Ki-108
High-altitude fighter prototype with pressurised cabin, two conversions from Ki-102b aircraft using the structural improvements used on the 102c.
Ki-108 Kai
Improved version of the Ki-108 with longer fuselage and enlarged wings. Two built.

General characteristics
Crew: 2
Length: 11.45 m 
Wingspan: 15.57 m 
Height: 3.70 m 
Wing area: 34 m² 
Empty weight: 4,950 kg 
Loaded weight: 7,300 kg 
Powerplant: 2 × Mitsubishi Ha-112-II Ru 14-cylinder radial engine, 1,120 kW (1,500 hp) each
Maximum speed: 580 km/h 
Range: 2,000 km 
Service ceiling: 10,000 m 
Rate of climb: 714 m / min 
Power/mass: 2.4 kg/kW 
Armament
Guns: 1 × 57 mm Ho-401 cannon—replaced in the 102a with a 37 mm cannon, deleted in the 102c
2 × 20 mm Ho-5 cannon in the belly—replaced in the 102c with 30 mm cannons in the package, plus oblique-firing 2 × 20 mm cannons
1 × 12.7 mm Ho-103 machine gun—deleted in the 102a and 102c
Bombs: 2 × 200 L drop tanks; or 2 × 250 kg bombs

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikenlaiset kommentit ovat tervetulleita.