Brewsterissä on jatkosodan ajan itärintama tunnus.
Saksan ja sen liittolaisjoukkojen väreinä olivat keltaiset runkonauha, moottoripelti, siipien kärjet.
Värin leveys oli aina puolimetriä. Jatkosodan hyökkäysvaiheen aikana ilmavoimien karjalan kannaksen operatiivisena tunnuksena oikean siiven alapuoli, laskutelineen - kansallisuustunnuksen välinen osa oli maalattu mustalla.
Kuvan (foto yllä) koneella Kapteeni Hans Wind saavutti 26 ilmavoittoa, sekä toisilla
Brewster koneilla lisäksi 13.
Windin ilma voittojen määrä oli sodan aikana 76 kpl, yksi näistä oli tähystyspallo.
Hans Henrik Wind, Tammisaari 30.7.1919. Isä liikemies Frans Wind, äiti Elin Rehn. Kaksinkertainen Mannerheim-ritari risti joita myönnettin vain neljälle sotilaalle.
Lentäjistä toinen kaksinkertainen Mannerheim-ritari, oli lentomestari Ilmari Juutilainen jonka pudotukset olivat suurimmat.
Yllä olevassa koneessa on eräs kuuluisin suomen ilmavoimien hävittäjälentolaivueen tunnus, hyökkäämään valmiina oleva ilves (Toinen ehkä parhaimmista oli tuo potkaiseva muuli, joka oli fokkereissa).
Kuvassa taistelusta irtaantuvana (poiskaartava) on Polikarpov I-16 lempinimeltään Rata = rotta, jonka sai espanjan sisällis-sodassa.
Hieman hitaampi kuin Brewster, kuitenkin nousukykyisempi sekä paljon ketterämpi kaartotaisteluissa (koiratappelu), lisäksi konessa oli raskaampi aseistus.
Kone oli Neuvostoliiton ensimmäinen hävittäjä jossa oli 2x20 mm Svak tykki aseistus, sekä 2x7.62 mm konekivääri.
Jatkosodan alkuvuosien aikana lentäjät olivat pääasiassa nuoria neuvostoliittolaisia, joita empimättä, hyvin heikolla sekä erittäin puutteellisella koulutuksella uhrattiin paremmin koulutettua vihollista vastaan.
Jatkosodan alkaessa neuvostoliiton lentäjien kouluttajina toimi Leningradin alueella brittiläisiä kouluttajia.
Neuvostoliitto sai ase apuna englannista vanhentuneita Hurricane ja Spitfire koneita. Kuitenkin nämäkin koneet olivat Brewstereita nopeampia ja paremmin aseistettuja.
Sota on aina kansainvälistä tapahtumaa. Talvisodan aikana Lontoon palomiehet olivat hakemassa sammutusoppia ja kokemusta ilmapommituksista Helsingissä ja Turussa hyödyntäen saamiaan kokemuksiaan myöhemmin kotikaupungissa.
Pudotuslista koskee ainoastaan Brevster koneiden jatkosodan 1941-1944 pudotuksia
Brewsterillä eniten pudotuksia tehneet ohjaajat lentolaivueesta 24.
Hans Wind (39)
Ilmari juutilainen (34)
Järvi Turo (28,5)
Jorma Karhunen (26,5)
Lauri Nissinen (22,5)
Eero Kinnunen (19)
Huotari Jouko (17,5)
Nils Katajainen (17,5)
Eino Luukkanen (14,5)
Martti Alho (13)
Eerik Teromaa (13)
Lauri Pekuri (12,5) kone joka löydettiin ja nostettiin järvestä
Aulis Lumme (11,5)
Pekka Kokko (10)
Kirjoitan nyt ja tässä maailman kenties menestyksellisimmistä ilmavoimista ellei peräti menestyksekkäin jotka aina hieman heikommalla kalustolla ja alivoimalla menestyivät vähintäinkin kohtuullisesti alallaan, kaikiin muihin maihin verrattuna.
Alivoimasia oltiin aina lähes kaikessa, tekniikka, määrä, laatu = tehokkuus / nopeus.
Vasta 109 G-6 tyypit olivat edes jotenkin tasaväkisempiä naapurin koneita vastaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikenlaiset kommentit ovat tervetulleita.