sunnuntai 29. syyskuuta 2013

Talvisota / FAF 1936- 1940 konehankinnat

Ilmavoimat pyrki saamaan uudempaa konekalustoa 1936 alkaen jolloin aselajin vastus alkoi vihdoinkin helpottaa, mm laivaston, poliittisen, sekä hallituspuolueiden taholta eikä enää ollut niin voimakasta kuin aikaisemmin. 
-----------------------------------------------------------------------------------
When the war started the lack of fichters was quickly realized within the nation at large and prompt measures were initiated to increase the fighter force.

Thus 92 fichters were purchased or received as donations during the winter war, ingluding Fiat G 50, Gloster Gladiator II and Morane Saulnier M.S. 406 types. The best fichter acquired during the war, a Brewster B 239, came too late participate in compat missions, and the same applied to the Hawker Hurricane I fighters.

So, all in all, the Finnish fighter force was in much better sharpe in the end of the war than what it had been in the beginning of the war. Finland's strategic position stayed difficult after the Winter War. The Soviet Union continued its diplomatic pressure and Foreign Minister Molotov, on a trip to Germany in November 1940, demanded that the "Finland problem" must resolved for good.

The supporters, France and Great Britain, were themselves embroiled in the war and in an ironic twist of fate, the Finns found that the only nearby, country whit whom they could trade to improve their defence status was the Soviet Union's former ally, Germany, which was at time prepared eastern offensive.
---------------------------------------------------------------------------------------
Aselaji sai jo laajempaa hyväksyntää Päätökset hankinnoista, rahoitus, koneiden määrä, käyttötarkoitus, hinta tekijät olivat sellaisia joista syistä hankinta jäi aivan viime tippaan, jolloin vapaata tarjontaa ei enää ollut millään tehtaalla, valmiskoneiden osalta. 

Hollannista oli aikaisemmin ostettu 7 kpl Fokker XXI konetta ja lisenssi valmistus. oikeudet, samoin myös 4 kpl Fokker C.X. kaksitasoa ja näiden lisenssi valmistus.


                                                 Fokker XXI Jorma Sarvanto kone.
                                                          Fokker C.X 
                                                              Fokker C.X
Aikaisemmin saatiin ostaa 17 kl Bristol Blenheim pommituskonetta, sekä 3 kpl Avro Anson koulutuskonetta Iso-Britanniasta. 
                                         
                                                                Blenheim MK IV
Bristol Blenheim Mk1


Avro Anson
Ennen Saksan hyökkäystä Puolaan oli saatu italiasta ostaa ennen sotatoimien alkua 25+10 Fiat G-50 alataso hävittäjää jotka olivat avo-ohjaamolla varustettuja.
Fiat koneista suuri osa tuli perille sodan alun jälkeen ja loput vasta sodan loputtua. Syynä oli Saksan hallitsemat kaikki suuret satamat ja yhteistyö neuvostoliiton kanssa. 
                                                         FIAT G 50
Kun talvisota alkoi Ranskan lahjoitti Suomelle 50 kpl Morane-Saulnier 406 konetta (siis korvauksetta). Morane koneista ehti talvisotaan mukaan 30 kpl...



                                                     Morane - Saulnier 406
...sekä 6 kpl Caurdon-Renault CR-714 kevythävittäjää, jotka olivat koulutuskäytössä. 
                                                     Caurdon-Renault CR-714           
Englannista onnistui saada vanhoja; 12 pl Hurricane Mark-I koneita, Gloster Gladiator II-taso hävittäjiä 30 kpl ja Gloster Gauntlet II-taso harjoitushävittäjää.
                                                             Hawker Hurricane MK1
                                                               Gloster Gladiator




Samoin saatiin ostaa 24 kpl Bristol Blenheim pommikonetta joukossa myös muutama uudempi ns. pitkänenä malli. 
                                                         Bristol Blenheim MK IV (Long nose).
Näiden lisäksi vielä 12 kpl Westland Lysander maa-yhteistoiminta-konetta. 
                                                  Westland Lysander SA-kuva

Nämä kone toimitukset tapahtuivat aluksi laivauksina Ruotsiin, suoraan kokoonpano tehtaalle, josta koneet koelentojen jälkeen tuotiin Suomeen lentäen. 

Näitä englannista tulevia toimituksia haluttiin nopeuttaa avaamalla suora lentoreitti Skotlannista Norjaan ja Ruotsin kautta Suomeen. 
Tälläiselle matkalle lähteneistä 12 Hurricane koneesta yksi jäi tuolle talvi myrskyiselle matkalle muiden tullessa perille. Kone ja lentäjä katsottiin menetetyiksi. 
Pilotit olivat suomalaisia. 
Tekninen vika, tai pilotin suunnistus virhe vei vanhan käytetyn koneen. 
Talvisodan päättyessä 13.3. 1940, lentoreitti lopetettiin välittömästi. 

Paljon jäi myös muita toimittamattomia koneita. Scotlannista olisi lähtenyt seuraavana päivänä 4 kpl Blackburn Roc tiedustelukonetta. 

Saamatta jäi ranskasta luvatut 62 kpl Potez-633 pommittajaa, 74 kpl Caurdon-Renault 714 kevythävittäjää, sekä Scotlannista 33 kpl Blacburn Roc-tiedustelukonetta. 
                                          4 kpl Blacburn Roc suomi rekisteri numerot Skotlanti (odottaa)
                                                   Potez 633 S Ranska

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikenlaiset kommentit ovat tervetulleita.