sunnuntai 22. syyskuuta 2013

Civil War Airplanes / Sisällis-sodan lentokoneet 1917 - 1918


Ensimmäiset sotilas käyttöön tarkoitetut lentokoneet Suomessa olivat kapinallisten punaisten joukkojen käytössä. Nämä koneet olivat lentoasemille tai kentille jääneitä koneita jotka jäivät maahan venäjän miehitys-joukkojen poistuessa suomesta.

Pääosa koneista oli pietarissa valmistettuja Stetinin M9 lentoveneitä jotka löytyivät ahvenanmaan ja turun lento-satamista. 

Nämä koneet olivat Ranskalaisen FBA-lentoveneen kopioita, joista perustettiin kolme erillistä lento osastoa ja lentokoulu Helsingin Hermanniin.

                                         
Viipurista lähettiin viisi Nieuport lentokonetta kohteena Riihimäki, josta koneet jaettiin.
Tampereelle Nieuport 10 tiedustelukone ja Nieuport 17 hävittäjäkone. 
Neljä venäläistä lentoupseeria tuli koneiden ohjaajiksi ja huoltoon kuusi mekaanikkoa.

Lentokoneiden ensimmäinen sotalento suomessa alkoi tampereelta 1.3.1918. 
Toiminta oli tiedustelua ja lentolehtisten levitystä, tykistötulen tähystystä, pommitusta,
jotka kuitenkin olivat pääasiassa tehotonta toimintaa, tiedustelua lukuunottamatta.
Syynä tähän oli venäläisten lentäjien välinpitämättömyys sodan tapahtumiin, heikko johtaminen punaisten taholta, koneiden huolto oli huonoa ja koneiden kunto heikko.

Viiden Nieuport koneen lisäksi suomen kapinallisten joukoilla oli käytössä itäisellä rintamalla kaksi muuta lentokonetta, joista toinen tuhoutui valkoisten tykkitulessa, osan koneista joutuessa valkoisten haltuun, osa jo sodan aikana, muut sen loputtua. 

Suomen punaiset joukot hankkivat tai saivat koneet venäjän bolseviikkien armeijalta.
Hävittäjä koneet olivat venäjän punaiset joukot ottaneet sotasaaliiksi ympärysvaltain venäjän valkoisille joukoille toimittamista Nieuport koneista.

Ranskalainen Nieuport koneiden aikakausi Suomessa alkoi 1917 - 1918.


                                                    Nieuport 10
                                                     Nieuport 17
                                                               Nieuport 21
                                                                Nieuport 23
                                                                   Spad VII

                
                                                                              Nieuport 11
Suomen punaisten joukkojen käytössä olleissa lentokoneissa oli venäjän ilmavoimien tunnukset. Vuoden 1918 taisteluissa lentokoneilla ei ollut suurta merkitystä, niiden käyttö rajoittui lähinnä pieniin tiedustelutehtäviin ja satunnaisiin käsi-pommituksiin.
Kuvassa miekalla varustettu Eino Rahja oli yksi ohjaaja, jonka viimeiset sota lennot
olivat propakanda lentolehtien pudotus jotka osuivat valkoisten joukkojen niskaan tampereen valtaus taisteluissa. 

Suomen valkoisten ilmavoimien saksalainen komentajan aikana toiminut Carl Seber 
(28.4. - 13.12.1918) aikana ostettiin Tallinnan kapinoivilta saksalaisilta matruuseilta 
yksi Rumpler 6B hävittäjä (vesilentokone).  


                                                           Rumbler 6B-I


Saksan vallankumous alkoi 2.11.1918. Ympärysvaltojen vaatimusten takia, sekä Saksan vallankumouksen johdosta saksalaiset joutkot poistuivat suomesta joulukuussa 1918, suomen menettäessä samalla kaikki ilmailun asiaa tuntevat henkilöt. 

Saksassa koulutuksessa olevat suomalaiset lentäjät joutuivat myös palaaman takaisin suomeen, lento-koulutuksen jäädessä kesken.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikenlaiset kommentit ovat tervetulleita.