tiistai 25. maaliskuuta 2014

Junkers W 34 / K 43

Junkers W 34 oli vuonna 1928 käyttöön tullut saksalainen, Junkers W 33:n pohjalta kehitetty matkustaja- ja rahtikone. Siviiliversioiden lisäksi koneesta valmistettiin sotilasversiota K 43, joka suunniteltiin kevyeksi pommikoneeksi. 

Konetta valmistettiin vuoteen 1935 mennessä useina eri versioina yhteensä 1791 kappaletta, valmistajina Junkersin tehtaat Saksassa ja AB Flygindustri Ruotsissa.

Suomen ilmavoimat osti vuonna 1930 Saksasta yhden W 34 -koneen meritoimintakoneeksi, sekä Ruotsista kuusi K 43 -sotilasversiota käytettäväksi kevyenä pommikoneena. Koneiden rekisteritunnukset Suomen ilmavoimissa olivat JU-122 (W 34) sekä JU-123 − JU-128 (K 43). 

Keväällä 1944 ostettiin vielä viisi W 34 -konetta radiosuunnistuskoulutusta varten. Koneet olivat käytettyjä, Letovin lentokonetehtaalla Tšekkoslovakiassa peruskorjattuja, tyypiltään W 34hi. Koneille annettiin tunnukset JU-131 − JU-135.
Jatkosodan aikana koneita käytettiin haavoittuneiden ja sairaiden kuljetuksiin sekä kaukopartioiden huoltolentoihin. 


Jatkosota ja Lapin sota jälkeen koneita käytti Rajavartiolaitos vuoteen 1950 asti.
    
Moottori: BMW 132 tähtimoottori, teho 492 kW
Rakenne: alataso, aaltopeltirakenne, kiinteä laskuteline tai kellukkeet
Miehistö: kaksi
Matkustajia: kuusi
Kärkiväli: 17,75 m
Pituus: 10,27 m
Korkeus: 3,53 m
Siipipinta-ala: 43m²
Tyhjäpaino: 1 700 kg
Suurin lentopaino: 3 200 kg
Nopeus: 265 km/h
Lakikorkeus: 6 300 m
Lentomatka: 900 km

                            
                

The Junkers W 34 was a German-built, single-engine, passenger and transport aircraft. Developed in the 1920s, it was taken into service in 1926. The passenger version could take a pilot and five passengers. The aircraft was developed from the Junkers W 33. Further development led to the Junkers Ju 46.

One Junkers W 34 be/b3e managed to break the then current altitude record on May 26, 1929 when it reached 12,739 meters (41,795 feet). That aircraft carried the markings D-1119 and it was equipped with a Bristol Jupiter VII engine. The airplane was flown by Friedrich W. Neuenhofen.

Swedish Junkers W 34 SE-BYA was flown by the Swedish Air Force 1933-1953 as the Trp 2A and Tp 2A ambulance aircraft. Stockholm Arlanda March 1968.
The Junkers W 34 was manufactured in many different versions. The total production numbers for the civil market were around 1,000, a further 2,024 his and haus were built under license for the RLM and Luftwaffe. The unit price was between RM 65,000 and 70,400.

On January 31, 1944, the Luftwaffe still had 618 W 34hi's and 516 W 34haus in service, the majority were used by flight schools.
The Junkers K.43, nicknamed the "Bush Bomber", was used extensively during the Chaco War (1932–1935) fought between Bolivia and Paraguay. See external links.
The Colombian Air Force used the W 34 and K-43 in the Colombia-Peru War in 1932-3.

The Swedish Air Force operated three W 33/34 between 1933 and 1953 in the transport and air ambulance roles, initially with the military designation Trp 2 and Trp 2A, eventually changed to Tp 2 and Tp 2A. One of these are preserved today in civilian colors as SE-BYA.

Crew: 8: pilot, co-pilot, 6 passengers
Length: 10.27 m (33 ft 8¼ in)
Wingspan: 17.75 m (58 ft 2¾ in)
Height: 3.53 m (11 ft 7 in)
Wing area: 43.0 m² (462.8 ft²)
Empty weight: 1,700 kg (3,748 lb)
Loaded weight: 3,200 kg (7,056 lb)
Powerplant: 1 × BMW 132 radial engine, 660 hp (492 kW)
Maximum speed: 265 km/h (143 knots, 165 mph)
Cruise speed: 233 km/h (126 knots, 145 mph)
Range: 900 km (487 NM, 560 mi)
Service ceiling: 6,300 m (20,670 ft)
Climb to 1,000 m (3,300 ft): 3.2 min

Armament: 6x 50 kg bombs (300Kg total)

                               Junkers W34 ExCC.jpg
                                           Canadian Airways CF-ARI

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikenlaiset kommentit ovat tervetulleita.