keskiviikko 7. toukokuuta 2014

Curtiss Hawk 75

Curtiss Hawk 75 eli P-36 oli toisen maailmansodan aikainen yhdysvaltalainen yksimoottorinen ja yksipaikkainen hävittäjälentokone.
             
                          
Talvisota oli päättynyt ja suomessa oli ns. välirauha, aika 13.3. 1940 - 25.6. 1941.

Saksa pysäytti talvisodan aikana kaikenlaisten liittoutuneiden aseiden ja varusteiden kuljetuksen suomeen, jota liittoutuneet yrittivät euroopan satamien kautta toimittaa.
Tämä kuului osana Saksan ja Neuvostoliiton sopimusta jakaa euroopan maat.

Marsalkka Mannerheim sai välirauhan aikana Saksan valtakunnan marsalkka Hermann Göringiltä kirjeen, jonka mukaan Suomen oli mahdollista ostaa aseita Saksasta. Neuvottelut aseiden ostosta aloitettiin pian. 

Koska Saksa halusi vielä hetken aikaa ylläpitää hyviä suhteita Neuvostoliittoon, aseiden väitettiin olevan Saksan talvisodan aikana pidättämiä aseita tai korvausta niistä, joita saksa oli pidättänyt talvisodan aikana.

Saksan kanssa 1. lokakuuta 1940 neuvoteltuun sopimukseen sisällytettiin 29 Curtiss Hawk -hävittäjää, jotka olivat sotasaalista Ranskasta ja Norjasta. 

                  
Ensimmäiset Curtiss A-36 Hawk koneet saatiin Suomeen 23.kesäkuu 1941.

                    

Cyclone-moottorilla varustetuille koneille annettiin CUc 501 - 507 rekisteröinti nimet.
Twin Wasp - moottorilla varustetuille annettiin CUw 551 – 559 rekisteri nimet.
Elokuun alkuun mennessä tuotiin vielä toinen Twin Wasp kone-erä, CUw 560 – 570, 
ja  loppuvuodesta vielä CU-571 ja CU-572 koneet. 

                  
Koneista 13 oli uusia, norjalaisia malli A-6

                  
ja loput ilmeisesti ranskalaista alkuperää olevia malleja A-1 - A-4 
jotka oli kunnostettu Saksassa.

Saksassa kunnostetut koneet toimitettiin Suomeen laatikoissa, koottiin Valtion lentokonetehtaalla( 2VL Kuorevesi) ja toimitettiin suoraan palveluskäyttöön. 

Saksalaisilla väreillä päältä tummanvihreiksi ja alta vaaleansinisiksi maalattuihin koneisiin oli myös asennettu saksalaiset happilaitteet ja radiot.

                  
Keväällä 1943 Suomen ilmavoimat osti Saksasta vielä 15 Vapaan Ranskan ilmavoimilta Pohjois-Afrikasta peräisin ollutta konetta. 

Ne lennettiin Suomeen kesäkuun 1943 ja tammikuun 1944 välisenä aikana. 
2VL (Valmet)  Kuorevesi peruskorjasi koneet ja maalasi ne suomalaisin värein.

Osassa koneista oli 1200 hv Wright Cyclone -moottori. Moottori osoittautui epäluotettavaksi. 

Kun sen tyyppisiä varamoottoreita ei ollut, päätettiin jo elokuussa 1941 alkaa vaihtaa koneisiin Twin Wasp -moottoreita ja käyttää Cyclonet Brewster-kaluston hyväksi. Tämä kuitenkin osoittautui liian työlääksi eikä toteutunut. 

                  
Muutostyöt tehtiin marraskuuhun 1941 mennessä, sillä silloin määrättiin poistettaviksi koneiden tunnuksista moottoria osoittavat alaviitteet (c ja w). 

Twin Wasp -moottoritkin edustivat kolmea alatyyppiä, joista S1C3-G:stä saatiin 100-oktaanisella bensiinillä viiden minuutin ajan 1 200 hv:n lentoonlähtö- ja taisteluteho. 
Tiettävästi Suomessa käytettiin Hawkeissa 87-oktaanista lentobensiiniä.

                  
Suomeen ostetut koneet oli alkujaan aseistettu neljällä tai kuudella 7,5 mm konekiväärillä, mutta Valtion lentokonetehdas korvasi vuosina 1942–1943 runkokonekiväärit yhdellä tai kahdella 12,7 mm Colt-konekiväärillä ja asensi kumpaankin siipeen kaksi 7,7 mm Browning konekivääriä. 

Muutamiin koneisiin asennettiin myös neuvostoliittolaisia 12,7 mm Berezin UB -sotasaalis konekivääreitä tai Colt-konekiväärin pohjalta Suomessa kehitettyjä
LKk/42-konekiväärejä. 

Koneisiin asennettiin tähtäimeksi saksalainen Revi 3D- tai C/12D -heijastintähtäin tai niiden Vaisala Oy Suomessa valmistama kopio.     
      
                  
Pommiripustimet ja valopommisäiliöt poistettiin tarpeettomina. 
Joulukuussa 1943 määrättiin istuinpanssarit poistettaviksi, koska jopa 7,7 mm luodit läheltä ammuttuna läpäisivät ne.

Hawk oli ketterä ja helppo lennettävä. Suorituskyky, joka alun perinkään ei ollut täyttänyt spesifikaatioarvoja, ei kuitenkaan ollut riittävä rintamahävittäjälle edes jatkosodan alussa. Koneiden kulumisen myötä suorituskyky heikkeni lisää. Kesäkuussa 1943 määrättiin Hawk-hävittäjiin kunnostetut Twin Wasp -moottorit.
                  
Kaikkiaan Hawkeja oli käytössä 44 kappaletta viittä eri alatyyppiä:

6 kpl A-1 / R-1830 SC-G Twin Wasp -moottori ja 4 kpl 7,5 mm konekivääriä.
9 kpl A-2 / R-1830 SC3-G Twin Wasp ja 6 kpl 7,5 mm konekivääriä.
9 kpl A-3 / R-1830 S1C3-G ja 6 kpl 7,5 mm konekivääriä.
7 kpl A-4 / R-1820 G205A Cyclone ja 4 kpl 7,5 mm konekivääriä. 
13 kpl A-6 / R-1830 SC3-G Twin Wasp ja 4 kpl 7,9 mm kk.
Moottorien yhdenmukaistamisen ja aseiden muutosten jälkeen alatyyppien merkitys katosi.

                  
Curtiss Hawkit luovutettiin ensin Lentolaivueille 12 ja 14, jotka kuitenkin jo heinäkuussa 1941 joutuivat luovuttamaan koneensa Lentolaivue 32:lle, joka toimi jatkosodan alussa Utti ja Lappeenranta, myöhemmin Suulajärvi ja Nummela sekä toukokuusta 1942 kesään 1944 saakka Nurmoila - Aunus, Karjala kannas. 

Koneilla saatiin 190 ilmavoittoa omien menetysten ollessa sotatoimissa 14 konetta ja yhdeksän ohjaajaa. 

                  
Sodan jälkeen koneita käyttivät Hävittäjälentolaivue 11 ja 13 sekä Ilmasotakoulu. Viimeisen lennon Curtiss Hawk lensi Suomen ilmavoimissa 30. elokuuta 1948. 

Kaikki sodasta ja onnettomuuksista säästyneet koneet romutettiin.

Curtiss A-36, kokometallinen alataso
Tyyppi: 1-paikkainen hävittäjä.
Moottori:1 065 hv Pratt and Whitney R-1830-SC-G Twin Wasp tähtimoottori
Kärkiväli: 11,37 m
Pituus: 8,79 m
Korkeus: 3,7 m
Tyhjäpaino: 2 266 kg
Lentopaino: 2 680 kg
Nopeus: 440 km/h 3 000 metrissä
Nopeus: 415 km/h pinnassa
Matkanopeus: 400 km/h 3 000 metrissä
Matkanopeus: 350 km/h pinnassa
Lakikorkeus: 8 000 m
Lentomatka: 1 100 km
Aseistus: Rungossa 1-2 kpl 12,7 mm Colt, Berezina tai LKK/42 - mg, Siivissä: 2-4 kpl 7,7 mm tai 7,9 mm mg.

Viimeisen suomessa käytetyn Curtiss Cu 554 runko on Uuden Seelannin museossa.
--------------------------
After the fall of France, Germany agreed to sell captured Curtiss Hawk fighters to Finland in October 1940. In total, 44 captured aircraft of five subtypes were sold to Finland with three deliveries from 23 June 1941-5 January 1944. Not all were from the French stocks, 13 were initially sold to Norway and captured when the Germans conquered that country.The aircraft were given serial codes CU-501 to CU-507 (A-4 submodel with Cyclone) and CU-551 to CU-587 (all other submodels with Twin Wasp).

In Finnish service, the Hawk was well liked, affectionately called Sussu (Sweetheart).
The Finnish Air Force enjoyed success with the type, credited with 190⅓ kills by 58 pilots, between 16 July 1941 and 27 July 1944, for the loss of 15 of their own.
Finnish ace Kyösti Karhila scored 12¼ of his 32¼ victories in the Hawk, while the top Hawk ace K. Tervo scored 14¼ victories.

                  
The Finnish Hawks were initially armed with either four or six 7.5mm machine guns. While sufficient during the early phase of the Continuation War, the increasing speeds and armor of Soviet aircraft soon showed this armament was not powerful enough.

                   
From 1942, the State Aircraft Factory replaced the fuselage machine guns with either one or two .50 in (12.7 mm) Colt machine guns and installed two or four .303 in (7.7 mm) Browning machine guns in each wing. The 12.7mm Berezin UB or LKk/42 heavy machine guns were also used. The installation of heavier armament did not change the very good flying characteristics of the fighter, but the armament was much more effective against Soviet aircraft. 

The Finnish Hawks were also equipped with Revi 3D or C/12D gunsight (Vaisala Oy).

Surviving Finnish aircraft remained in service with the FAF aviation units HLeLv 13, HLeLv 11 and LeSK until 30 August 1948, when the last operational Finnsh Hawks were put into storage. In 1953, the stored aircraft were scrapped.

Last used in Finland Curtiss Cu 554 frame is the Museum of New Zealand.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikenlaiset kommentit ovat tervetulleita.