tiistai 6. toukokuuta 2014

Høver M.F. 11

M.F. 11 oli Norjan laivaston lentokonetehtaan suunnittelema yksimoottorinen, kaksitasoinen meritoimintalentokone. Kone oli suunniteltu J.E. Høverin johdolla ja prototyypin ensilento lennettiin 29. syyskuuta 1931. Kone otettiin käyttöön Norjan laivastossa vuonna 1933. 

                   
Ensisarjan koneissa oli alkuperäinen englantilainen Amstrong Siddeley Panther -moottori ja vuodesta 1935 sitä valmistettiin Marinens Minevesen -tehtaan lisenssillä.

M.F. 11 -koneen runko oli hitsattua teräsputkea, puuta ja verhous kangasta. Yhteys ohjaamon ja matkustamon välillä toimi "putkipostin" avulla. Konetta rakennettiin kaikkiaan 29 kappaletta.

                   

Käyttö Suomessa:
Saksan hyökättyä Norjaan Suomen Petsamoon laskeutui 8. kesäkuuta 1940 kaksi 
M.F. 11 -lentokonetta ja seuraavana päivänä vielä yksi norjalaisten lentäjien paettua saksalaisten miehitystä. 
                   
Kaikki kolme konetta merkittiin ilmavoimien kirjanpitoon "norjalaisina koneina", josta ne saivat tunnukset NK-171, NK 172, NK-173. (NK = Norjalainen kone)

                   
Koneita käytettiin 1942 - 1944 Lentolaivue 6:n meritiedusteluun, laivasaattueiden suojaukseen ja sukellusveneiden torjuntaan. 
Maarianhamina oli näiden koneiden toiminta paikka. 

Kesäkuussa 1944 kaksi M.F. 11 -konetta siirtyivät Vaasaan valvomaan Merenkurkun liikennettä. Koneet olivat käytössä vielä Lapin sodassa haavoittuneiden kuljetuskoneina.

                          
NK-173 poistettiin 8. marraskuuta 1944 ja loput kaksi myytiin romuksi 22. kesäkuuta 1950. Lentokoneiden lempinimi Suomessa oli tunnuksen perusteella "Norjan Kalle".

Kolme konetta väisti Suomeen Saksan miehitystä ja ne otettiin Ilmavoimille. 
Niitä käytettiin enemmän kesä 1942 alkaen jolloin kaikki "Norjan Kallet" osallistui
avovesi aikana  ( = no ice) meritiedusteluun, laivasaattueiden suojaamiseen ja sukellusveneiden torjuntaan syvyyspommilla varustettuna. 
Maassamme oli käytössä kolme konetta vuosina 1940–1944.

                    
Tyyppi: Yksimoottorinen meritoiminta-kone
Miehistö: 3
Ensilento: 29. syyskuuta 1931
Valmistaja: Marinens Flyvebatfabrikk Norge
Pituus: 11,72 m
Kärkiväli: 15,4 m
Korkeus: 4,45 m
Siipipinta-ala:53,5  m²
Huippunopeus: 235 km/h
Matkanopeus: 170 km/h
Lakikorkeus: 5.000 m
Lentomatka: 1.000 km
Tyhjäpaino: 1.847 kg
Lentopaino: 2.850 kg
Moottori: 14-sylinterinen ilmajäähdytteinen Amstrong Siddeley Panther IIA kaksois-tähtimoottori 575 hv
Aseistus: Suomessa tähystäjällä 1 x  7,7 mm:n Vickers konekivääri.
Pommit: Yksi 200 kg:n syvyyspommi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikenlaiset kommentit ovat tervetulleita.