Koneen kehittely alkoi ASJA-yhtiön (AB Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning) L 10-projektina jonka nimeksi vaihtui ASJAn Saabiin liittämisen jälkeen vuonna 1937 Saab 17.
Tuolloin Ruotsi oli todennut, että vain Englannin tai Saksan liittolaiset pystyivät ostamaan suorituskykyisiä lentokoneita tilanteessa, jossa sodan tiedettiin olevan tulossa.
Yhdysvalloillakaan ei ollut halua myydä puhumattakaan, että sillä olisi ollut ostokelpoista kalustoa. L-10-hankkeen apuna oli lisenssivalmistetun Northrop 8-A 1 (B 5) pommikoneen tuotantoa avustaneita yhdysvaltalaisia lentokoneinsinöörejä. Yhdysvaltalaiset insinöörit, jotka olivat opettaneet ruotsalaisille kollegoilleen nykyaikaisten kokometallisten lentokoneitten rakentamista, auttoivat myös uuden konemallin alkusuunnittelussa.
Siiven rakenteen vahvistamiseksi Saab 17 laskutelineet olivat suurissa kuiluissa siipien alapinnalla, ja telineissä oli suuret suojapellit, joiden oli tarkoitus toimia alaslaskettujen laskutelineitten myötä syöksyjarruina syöksypommituksessa. Uusien BT2-pommitähtäinten asennuksen jälkeen koneilla ei kuitenkaan tarvinnut käyttää syöksypommitustekniikkaa. Koneet voitiin pyörien lisäksi varustaa myös suksilla tai kellukkeilla.
Koelento tehtiin 18. toukokuuta 1940 ja toimitukset Flygvapnetille alkoivat vuonna 1942.
Koneesta tehtiin viisi versiota kolmella eri moottorityypillä:
S 17BL ja S 17BS olivat tiedustelumalleja ja B 17A (132 kappaletta),
B 17B (55 kappaletta) ja B 17C (77 kappaletta) pommikoneita.
17A käytti lisenssillä valmistettua Pratt & Whitney Twin Waspia,
17B Puolassa lisenssillä valmistettua englantilaista British Bristol Mercury XXIV moottoria.
17C käytti italialaista Piaggio PXI-moottoria.
Saab 17:ää valmistettiin 322 kappaletta. 46 konetta myytiin Etiopiaan vuosina 1947–1950, jossa ne palvelivat vuoteen 1968.
Suomen ilmavoimat hankkivat näitä täysin vanhentuneita koneita (17A) kaksi kappaletta, ensimmäisen toukokuussa 1959 ja toisen tammikuussa 1960.
Koneiden rekisteritunnukset olivat SH-1 ja SH-2.
Koneita käytettiin lähinnä maalihinauskoneina, johon ilmavoimilla oli akuutti tarve FK-hinauskoneen tuhouduttua ja Blenheimien käytön jatkamisen ollessa liian kallis.
Molemmat Saab 17 -koneet vaurioituivat pian ja poistettiin käytöstä.
Saab 17A
Tyyppi: Metallirakenteinen syöksypommitus- ja tiedustelukone
Kärkiväli: 13,70 m
Pituus: 9,80 m
Korkeus: 4,35 m
Siipipinta-ala: 28,50 m²
Tyhjäpaino: 2 600 kg
Lentopaino: 3 790 kg
Moottori: STW C-3 (Pratt & Whitney R-1830 Twin Waspin lisenssillä valmistettu versio) 14-sylinterinen ilmajäähdytteinen kaksoistähtimoottori, teho 1 065 hv.
Suurin nopeus: 420 km/h
Lakikorkeus: 8 500 m
Lentomatka: 1 800 km.
Aseistus: 2 x 8 mm:n mg siivissä, yksi 8 mm:n konekivääri tähystäjän käytössä
Pommikuorma: 500 kg.
Saab 17A Tanskan väreissä helsingørilaisessa museossa (2005).
Denmark 17B | |
---|---|
SAAB B 17A. | |
Role | Bomber, Reconnaissance |
Manufacturer | SAAB |
First flight | 18 May 1940 |
Introduction | 1942 |
Retired | 1955, Sweden 1968, Ethiopia |
Status | Retired |
Primary users | Sweden Ethiopia Finland Austria |
Produced | 1941-1944 |
Number built | 323 |
Minulla on pari valokuvaa pudonneesta Saab 17:sta. Se on jompikumpi noista sh:sta. Putoamispaikka kai Pyhäjärvi Ol., Parkkiman kylä.
VastaaPoista