Näistä valittiin Saab Safir. Kaikkien koneiden ominaisuudet oli hyvin lähellä toisiaan.
Saab 91 Safir on Saabin lentokonetehtaan yksimoottorinen potkurikone, jonka ensilento tapahtui 20. marraskuuta 1945.
Koneen suunnitteli Anders Johan Andersson, joka oli toiminut Bückerin tehtailla Kolmannessa valtakunnassa 1930-luvulla ja suunnitellut siellä mm. Bücker Bü 181 Bestmann-koulukoneen, jonka piirteet on Safirissa selvästi nähtävissä
Kaikkiaan Safireita valmistettiin 323 kappaletta viitenä eri versiona (A, B, B-2, C ja D). Safiria käyttivät Ruotsin, Norjan, Suomen, Itävallan, Tunisian ja Etiopian ilmavoimat koulukoneena. Japanin ilmavoimat käyttivät Safireitaan koelentokoneena.
Saab 91D Safir oli Suomen ilmavoimien alkeiskoulukone 1960-luvun alusta 1980-luvun alkuun. Kolme Safiria siirrettiin Rajavartiolaitokselle, jossa niitä käytettiin vuodet 1982 - 85 helikopterien suunnistajien koulutukseen.
Koneen lempinimi oli "Sähvä"
Pituus: 8,03 m
Kärkiväli: 10,60 m
Korkeus: 2,20 m
Suurin lentoonlähtöpaino: 1 205 kg
Huippunopeus: 275 km/h
Kone on 3-4 paikkainen.
Moottori: Lycoming O-360-A1A, joka tuottaa 180 hv.
Kone oli aseistamaton.
Bucker Bu 181
Saab Safir
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikenlaiset kommentit ovat tervetulleita.