Valtion lentokonetehdas suunnitteli ensimmäisen version koneesta kesällä 1941. Konetta kehitettiin aselepoon asti.
Tätä (vain protoptyyppi asteelle jäänyt) suunnitelmaa kutsutaan nimellä Tuuli I.
Lentokoneen suunnittelu jatkui vuosina 1950-1951.
Kesällä 1951 Valmet Tuuli II lensi ensi kertaa. Kone tuhoutui koelennolla.
Torolf Eklund aloitti Tuuli II:n prototyypin suunnittelun syyskuussa 1945. Se valmistui syksyllä 1948. Tämän jälkeen suunnittelu oli pysähdyksissä pari vuotta. Ilmavoimat rahoitti prototyypin rakentamista ja lupasi tilata sen, jos se täyttää vaatimukset. Ne olivat muuttuneet ja nyt koulukone oli rinnakkainistuttava. Tuuli II:n ensilento tapahtui 26. syyskuuta 1951.
Sen kallistusohjaus oli alhaisen siiveketehon takia huono, joka oli sotilaslentäjien koulutusta katsoen vakava puute. Kesällä 1951 Valmet Tuuli II lensi ensi kertaa.
Kone tuhoutui koelennolla.
Kone tuhoutui 26. lokakuuta 1951 ohjausjärjestelmän työntötangon irrottua, koska valmistuksesta oli unohtunut eräs niittausvaihe.
Tuuli II
Moottori Siemens-Halske Sh 14 A, teho 150 hv
Kärkiväli 10,5 m
Pituus 7,9 m
Korkeus 2,2 m
Lentopaino 1 050 kg
Suurin nopeus 190 km/h
Lentoaika 4 tuntia
Vuonna 1954 Suomen Ilmavoimat tilasi Tuuli III lentokoneen, jonka ensilento tapahtui 31. heinäkuuta 1957. Koneen suunnitteli dipl.ins. Elias Järvineva. Aerodynamiikan suunnitteli Juhani Heinonen. Kone luovutettiin Suomen ilmavoimille tunnuksella TL-1. Tällöin ilmavoimat oli jo päättänyt ostaa koulukoneeksi Saab 91 Safir-koulukoneen. Koneen vaurioituessa laskussa, ilmavoimat poisti sen käytöstä 2. toukokuuta 1960. Se korjattiin lentokelpoiseksi ja oli tunnuksella OH-XTL mm. Malmin lentokentällä.
Tuuli III
Kärkiväli: 11 m
Pituus: 8 m
Tyhjäpaino: 1 080 kg
Huippunopeus: 225 km/h
Kone oli 2-paikkainen ja kevytmetallirakenteinen.
Koneen voimalaite oli 225 hv Continental IO-470C.
Museokoneita Suomessa
Tuuli III on Suomen ilmailumuseon varastossa entisöimättömänä.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
The Valmet Tuuli was a trainer aircraft, developed for the Finnish Air Force by the State Aircraft Factory (Valtion lentokonetehdas, VL). The aircraft was to be produced in 3 different versions. The last version, Tuuli III was redesigned from scratch, and is basically an entirely different aircraft.
The design work on the aircraft was initiated in February 1941 under the leadership of the chief engineer Martti Vainio. The aircraft was a low-winged, tandem-seated trainer aircraft. The Finnish Air Force ordered a prototype, Tuuli I, in August 1942. The design work and its construction was ended in the spring of 1944, when the aircraft manufacturer was forced to put all its efforts in repairing the front-line aircraft. The Tuuli I was never finished.
In 1944 VL became part of the company Valtion metallitehtaat (Valmet) and therefore, this prototype became Valmet's first aircraft. Valmet wanted to transform weapons factories, which were currently focused on war-reparations to the Soviet Union, into a productive and profitable industry. Artillery factories were transformed into paper machine factories, etc. The leaders of the aircraft factory became professors of the Helsinki Technical University and directors of VTT. At this stage, the design of aircraft in Finland was cooled down and the quality suffered.
The design of the Tuuli II prototype began in September 1945 and was led by Torolf Eklund. The prototype was ready in the autumn of 1948. After this, the development stopped for a couple of years. The air force funded the prototype, and promised an order if it filled their requirements. The requirements had changed, and now the aircraft had to have side-by-side seating. The maiden flight with the Tuuli II was on September 26, 1951. Due to its low wing loading, its turning maneuvers was bad - this was from the military's view a serious deficiency. The aircraft was destroyed on October 26, 1951. The accident happened after the control stick had broken off, due to a forgotten stage of rivetting.
A third prototype, the Tuuli III was designed in 1957-59, after the FAF had announced the requirement of a new trainer aircraft. However, the Tuuli III lost the competition to the Swedish Saab 91 Safir, which was much cheaper. The Tuuli III was to be the last military aircraft designed in Finland until the Valmet L-70 Vinka in the 1970s.
Versions
Valmet Tuuli I - Prototype trainer aircraft, one built, never flown
Valmet Tuuli II - Prototype trainer aircraft (1951), one built.
Valmet Tuuli III - Prototype trainer aircraft (1957-1959), one built.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikenlaiset kommentit ovat tervetulleita.