keskiviikko 19. maaliskuuta 2014
Sääski / Midge
Valtion lentokonetehtaan (V.L. tai VL) Sääski II oli ensimmäinen Suomessa suunniteltu lentokone, joka päätyi sarjatuotantoon. Kone oli kaksipaikkainen, puurakenteinen koulukone.Sääski oli Ilmailuvoimien Lentokonetehtaan insinöörien Kurt Bergerin ja Asser Järvisen vuonna 1927 suunnittelema kaksitasoinen ja yksimoottorinen urheilulentokone. Prototyypin valmisti omin varoin kymmenhenkinen työryhmä A.E. Nymanin työpajassa.
Sääski-nimen saanut prototyyppi (Sääski I) valmistui kevättalvella 1928. Siviilitunnukseltaan K-SASA lentänyt kone myytiin Suomen ilmavoimille 25. kesäkuuta 1928.
Koneen rakentajat perustivat syksyllä 1928 Osakeyhtiö Sääsken, joka hankki tyypin valmistuslisenssin suunnittelijoilta ja rakennutti Valtion lentokonetehtaalla siviilikäyttöön neljä parannettua Sääski II:ta. Syksyllä 1929 lentokonetehtaan työpulan takia tilattiin lopulta ilmavoimille kymmenen Sääskeä, jotka valmistuivat vuoden 1930 aikana.
Sääskiä tilattiin lisää ilmavoimille kaikkiaan kolmena sarjana yhteensä 32 kpl vuosina 1930–1932. Toisesta sarjasta (SÄ-127) lähtien siipien kärkiväliä lisättiin ja tyyppimerkinnäksi tuli Sääski IIA. Konetta pidettiin kestävänä ja turvallisena ohjata. Sääskiä käytettiin myös vesikoneena. Myös kellukevarustuksessa kone oli taitolentokelpoinen.
Suomen ilmavoimilla oli 33 Sääskeä 1928–1943: 32 konetta kolmena sarjana tunnuksilla SÄ-113, SÄ-117–SÄ-126 (mallia II), SÄ-127–SÄ-148 (mallia IIA), prototyyppi SÄ-95 (mallia I), aikaisemmalta siviilitunnukseltaan K-SASA. Lisäksi siviili-ilma-alusrekisterissä oli viisi Sääskeä. Konetta käytettiin Suomen ilmavoimissa pääasiassa koulukoneena, mutta moniin muihin tehtäviin kuten ilmakuvauksiin, kk-ammuntoihin ja yhteistoimintaharjoituksiin maavoimien kanssa.
Sotamuseon omistama SÄ-122 on Suomen ilmailumuseossa Vantaalla. Merikeskus Vellamossa on Lentotekniikan killan entisöimä Merivartiolaitoksen LK 1.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
VL Sääski II(English:Midge) was the first series produced aircraft that had been designed in Finland. The aircraft was built by the State Aircraft Factory
(Valtion lentokonetehdas) (abbreviated either I.V.L. or VL)
and was a two-seat, biplane, single-engined trainer constructed out of wood.
The aircraft was designed by Kurt Berger and Asser Järvinen in 1927 and the prototype was financed by own means by a ten person construction team in the A.E. Nyman workshop.
The prototype was called Sääski I and it was ready in early spring 1928. The aircraft's civil registration code was "K-SASA" and it was sold to the Finnish Air Force on June 25, 1928. The constructors of the aircraft formed a company called Sääski in 1928, obtained the manufacturing licence from the designers and built four improved Sääski II's for civil use with the State Aircraft Company. Due to lack of orders and the near bankruptcy of the company, the FAF ordered 10 Sääski II aircraft. These were built in 1930.
Two further orders came from the air force and the total production of the aircraft numbered 32 aircraft between 1930 and 1932. The second series (beginning with SÄ-127) differed from the former, by having a greater span. This version was called Sääski IIA. The aircraft was considered to be safe and reliable and it was also equipped with floaters. The floater version was still able to do aerobatics.
The Finnish Air Force had 33 Sääski-aircraft between 1928-1943: the 32 series produced aircraft had the identification codes SÄ-113, SÄ-117 - SÄ-126 (version II), SÄ-127 - SÄ-148 (version IIA), the prototype, had the identification code SÄ-95 (version I), it had formerly been known under the civil registration code K-SASA. There were a further five Sääski 's in the civil market. The aircraft was primarily used as a trainer, but also for aerial photographing, machine gun exercises and as a liaison aircraft for the army.
One Sääski IIA is preserved today and on display at the air museum in Vantaa. Another one, the former coast guard aircraft LK 1 is on display at Maritime Centre Vellamo in Kotka, Finland.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikenlaiset kommentit ovat tervetulleita.