Bristol Bulldog oli F. Barnwellin suunnittelema brittiläinen, kaksitaso yksimoottorinen
yksipaikkainen hävittäjälentokone. Sen ensilento lennettiin 10. toukokuuta 1927.
Bulldogeja valmistettiin 443 kappaletta versioina Mk.II, Mk.IIA, Mk.IIIA, Mk.IV ja Mk.IVA.
Kone oli Kuninkaallisten ilmavoimien päähävittäjä 1920-luvun lopussa, lisäksi sitä käyttivät Suomen, Australian, Viron ja Latvian ilmavoimat.
Suomen ilmavoimat hankki 17 Bristol Bulldog IVA -konetta Englannista vuonna 1934, osana ilmavoimien siirtymistä maakoneisiin. Ensimmäinen kone valmistui koelentoihin vasta syyskuussa ja luovutettiin joulukuussa 1934. Loput koneet luovutettiin tammikuun loppuun mennessä 1935. Bulldog oli Suomen ensimmäinen lentokone, joka vaakalennossa ylitti 300 km/h nopeuden.
Talvisodan alkaessa Bulldog oli jo täysin vanhetunut kone, joka ei kyennyt edes lähelle samaan nopeuteen kuin vihollisen pommikoneet tai lähelle I-15 hävittäjää.
Talvisodan aikana Ruotsi lahjoitti Suomelle kaksi Bristol Bulldog IIA -konetta, joita käytettiin vain jatkokoulutukseen, mutta niiden saamien vaurioiden takia koulutus vaikutus jäi hyvin heikoksi.
Bristol Bulldogit muodostivat Suomen ilmavoimien hävittäjäkaluston rungon vuosina 1935–1938 korvaten Gloster Gamecockit.
Talvisodan alussa jäljellä olevat 15 Bulldogia oli Lentolaivue 26:n kalustoa ja niitä käytettiin siis vielä hävittäjätehtävissä. Helmikuussa 1940 koneet luovutettiin Täydennyslentorykmentti 2:lle, minkä jälkeen niitä käytettiin vain koulutuskoneina.
Sotatoimissa koneella saavutettiin kuusi ilmavoittoa ja menetettiin yksi kone.
Suomella oli käytössä 19 Bulldogia vuosina 1935–1944.
Tyypin viimeinen lento Suomen ilmavoimissa lennettiin 22. helmikuuta 1944
koneyksilöllä BU-59, joka on nyt entisöity, sijainti Hallinportin ilmailumuseo.
Koneet siirrettiin koulutuskäyttöön välirauhan aikana. Talvisodan aikana
Ruotsi lahjoitti kaksi Bulldog IIA -hävittäjää, mutta niiden vaikutus koulutuksessa jäi vaurioiden takia vähäiseksi.
Bulldog IV-A
Tyyppi: Yksipaikkainen, kaksitasoinen kevyt hävittäjälentokone
Kärkiväli: 10,26 m
Pituus: 7,72 m
Korkeus: 2,77 m
Siipipinta-ala: 27,3 m²
Tyhjäpaino: 1 375 kg
Lentopaino: 1 860 kg
Voimalaite: Bristol Mercury VI S2 9 -tähtimoottori, teho 645 hv 4 274 metrin korkeudessa.
Suorituskyky[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]
Huippunopeus: 360 km/h (4 880 metrin korkeudessa)
Huippunopeus: 275 km/h (pinnassa)
Kohoamisnopeus: 7 m/s (alle 4 000 metrissä)
Lakikorkeus: 10 200 m
Lentomatka: 770 km.
Talvisodassa Polikarpov I-15 oli ominaisuuksiltaan samankaltainen.
Aseistus: Rungossa kaksi tahdistettua 7,7 mm:n Vickers Mk. I -konekivääriä
Ripustin neljälle 12,5 kg:n pommille.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
The Bristol Bulldog was a British Royal Air Force single-seat biplane fighter designed during the 1920s by the Bristol Aeroplane Company. Over 400 Bulldogs were produced for the RAF and overseas customers, and it was one of the most famous aircraft used by the RAF during the inter-war period.
The Bulldog never saw combat with the RAF, although during the Abyssinia Crisis of 1935–36, Bristol Bulldogs were sent to the Sudan to reinforce Middle East Command. Douglas Bader, better known for his Second World War actions, lost both of his legs when his Bristol Bulldog crashed while he was performing unauthorised Aerobatics at Woodley airfield near Reading.
Crew: 1
Length: 25 ft 2 in (7.67 m)
Wingspan: 33 ft 10 in (10.3 m)
Height: 8 ft 9 in (2.67 m)
Wing area: 307 ft² (28.5 m²)
Airfoil: Upper wing Bristol 1A: lower wing Clark YH
Empty weight: 2,205 lb (1,000 kg)
Max. takeoff weight: 3,490 lb (1,586 kg)
Powerplant: 1 × Bristol Jupiter VII radial piston engine, 440 hp (328 kW)
Performance
Maximum speed: 155 kn (178 mph, 287 km/h)
Service ceiling: 29,300 ft (8,930 m)
Guns: 2 × 0.303 in (7.7 mm) Vickers machine guns
Bombs: 4 × 20 lb (9 kg) bombs
The Bulldog was withdrawn from RAF Fighter Command in July 1937, being primarily replaced by the Gloster Gauntlet.The Bulldog's RAF career was not over though, for the type continued to serve for a few years with Service Flying Training Schools.
The Bulldog proved to be quite a successful export to foreign air forces, seeing service with Australia, Denmark, Estonia, Finland, Japan, Latvia, Siam and Sweden.
In 1936, Latvia, keen to replace its elderly Bulldogs with more modern aircraft, sold 11 Bulldogs to Basque nationalist forces; becoming part of the Spanish Republican Air Force in the Spanish Civil War, they remained in use until the Battle of Santander.
Ten Bulldogs also saw combat as part of the Finnish Air Force during the Winter War against the Soviet Union, which began in 1939.
The Bulldogs fought well against their Soviet opponent, gaining six kills by five pilots for the loss of one of their own, the types shot down being two Polikarpov I-16s and four Tupolev SBs, both of which were superior in terms of technology compared to the Bulldog.
The first aerial victory of the Finnish Air Force was achieved by a Bulldog piloted by SSgt Toivo Uuttu on 1 December 1939, over an I-16, very nimble and
Fly high and return over the shoulder, turn of speed and long swoop height to down, targets and fire, only one chance to succeed, and he did it.
Polikarpov I--16 its very very slippy, quick+ nimble, agile and lissom, real hornet.
The Bulldogs were used in advanced training during the subsequent Continuation War against the Soviet Union
A Bulldog (S.No. Unknown) survives at the RAF Museum, Hendon. A Bulldog IV (S.No. Unknown) survives at the Hallinportti Aviation Museum, Kuorevesi, Jämsä, Finland.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikenlaiset kommentit ovat tervetulleita.