tiistai 8. huhtikuuta 2014

De Havilland D.H.89A

De Havilland D.H.89A DragonRapide englantilainen kaksimoottorinen matkustajakone.

                             
Aero Oy hankki käyttöönsä kaksi D.H.89A-konetta, ensimmäinen OH-BLA "Salama" otettiin käyttöön maaliskuussa vuonna 1937 ja toinen, OH-BLB "Lappi" vuonna 1938. 
Toukokuun 1. päivänä 1937 OH-BLA aloitti liikenteen Helsingistä Viipuriin ja pari päivää myöhemmin Helsingistä Tampereelle. Vuonna 1938 OH-BLB:n saavuttua, Viipurin-reittiä jatkettiin Imatralle ja Tampereen-reittiä Vaasaan, vuotta myöhemmin pohjoinen reitti ulotettiin Ouluun ja Kemiin .


Käytössä oli kaksi konetta vuosina 1939 - 1940, mutta lennot jäivät niillä vähiin.

Koneet pakko-otettiin Suomen ilmavoimille lokakuussa 1939. Niitä käytettiin tähystäjäkoulutuksessa Luonetjärvellä Täydennyslentorykmentti 4:ssä. 
Sodan jälkeen koneet palautettiin omistajalleen. 

Jatkosodan alkaessa tehdyn sopimuksen mukaan kaikki Aero Oy:n koneet lensivät tarvittaessa Puolustuslaitoksen lentoja (mm. sairaankuljetuslentoja) kuulumatta kuitenkaan lentoyksiköihin. OH-BLB joutui saksalaisen hävittäjän erehdyksessä tulittamaksi Kiestingissä 8. marraskuuta 1941. Kone teki onnistuneen pakkolaskun ja tilapäisen korjauksen jälkeen kone lennettiin peruskorjattavaksi.

Sodan aikana ja sen jälkeen koneet olivat Aero Oy:n lisäksi Veljekset Karhumäki Oy:n, Savon Lentolinjat Oy:n ja Lentohuolto Oy:n kirjoissa. 
Molemmat koneet myytiin myöhemmin ulkomaille, OH-BLA (tunnuksina myös OH-VKH ja OH-DHA) Tanskan kautta Saksaan ja OH-BLB (myös OH-VKI ja OH-DHB) vuonna 1947 Tanskan kautta Norjaan.
                           
Sodan päätyttyä jäljellä olevat koneet palvelivat paitsi matkustajakoneena, myös muissa tehtävissä (esimerkiksi Israelin ilmavoimien 69. laivue käytti niitä vuonna 1948 pommikoneena) vuoteen 1955 asti, ja useita yksilöitä lentää tänäkin päivänä.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
General characteristics
Crew: 1
Capacity: 8 passengers
Length: 34 ft 6 in (10.5 m)
Wingspan: 48 ft 0 in (14.6 m)
Height: 10 ft 3 in (3.1 m)
Wing area: 340 ft² (32 m²)
Empty weight: 3,230 lb (1,460 kg)
Loaded weight: 5,500 lb (2,490 kg)
Powerplant: 2 × de Havilland Gipsy Six inline engine, 200 hp (149 kW) each
Maximum speed: 157 mph (136 kn, 253 km/h) at 1,000 ft (305 m)
Range: 573 mi (498 nmi, 920 km)
Service ceiling: 16,700 ft (5,090 m)
Rate of climb: 867 ft/min (4.3 m/s)
Wing loading: 16 lb/ft² (79 kg/m²)
Power/mass: 0.036 hp/lb (60 W/kg)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
The de Havilland DH.89 Dragon Rapide was a 1930s British short-haul biplane passenger airliner.

On 17 April 1934, the prototype aircraft first flew at Hatfield. 205 examples were built for airlines and other owners all around the world before the outbreak of World War II. Originally designated the "Dragon Six" it was first marketed as "Dragon Rapide", although later it was popularly referred to as the "Rapide". From 1936, with the fitting of improved trailing edge flaps, they were redesignated DH.89As.
                              
In the summer of 1934, the type entered service with UK-based airlines, with Hillman Airways Ltd being first to take delivery in July. From August 1934, Railway Air Services (RAS) operated a fleet of Dragon Rapides on routes linking London, the north of England and on to Northern Ireland and Scotland. The RAS DH.89s were named after places on the network, for example "Star of Lancashire".

Isle of Man Air Services operated a fleet of Rapides on scheduled services from Ronaldsway Airport near Castletown to airports in north-west England including Blackpool, Liverpool and Manchester. Some of its aircraft had been transferred to it after operation by Railway Air Services.
                             
One famous incident was in July 1936 when two British MI6 intelligence agents, Cecil Bebb and Major Hugh Pollard, flew Francisco Franco in Dragon Rapide G-ACYR from the Canary Islands to Spanish Morocco, at the start of the military rebellion which began the Spanish Civil War. It is on display in the Museo del Aire, Madrid.
         

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikenlaiset kommentit ovat tervetulleita.