Curtiss P-40 oli toisen maailmansodan aikainen, yhdysvaltalainen yksimoottorinen ja yksipaikkainen hävittäjälentokone, joka lensi ensilentonsa 1938.
P-40 kehitettiin sotaa edeltäneestä Curtiss P-36 Hawkista, USAAC (United States Army Air Corps, Yhdysvaltain armeijan ilmajoukot) käytti koko konesarjasta nimitystä Warhawk, Royal Air Force ja kansainyhteisömaiden ilmavoimat nimittivät P-40B- ja P-40C-malleja Tomahawkeiksi ja P-40E:stä eteenpäin Kittyhawkeiksi.
Konetta tuotettiin suuria määriä, Brittiläinen kansainyhteisö osti 930 konetta, joilla varustettiin 16 laivuetta, ml. Etelä-Afrikan ilmavoimien yksiköitä. 23 konetta palveli Neuvostoliitossa. Australian ilmavoimien koneet saavuttivat ratkaisevan voiton japanilaisista Milnelahden taistelussa 1942.
Curtissin tehtaalla Buffalossa valmistettiin 1 300 konetta yksistään vuonna 1942. Kaikkiaan konetyyppiä rakennettiin 14 000 kappaletta vuoteen 1944 mennessä, ja ne palvelivat 23 maan ilmavoimissa.
Neuvostoliitossa P40 K - versiosta tehtiin kaksipaikkainen tiedusteluversio P 40 EF. Sen aseistus oli poistettu ja tähystäjän istuin lisätty ohjaajan taakse. Polttoainemäärää oli lisätty ja varusteena oli Fairchild K-13 kamera. Konetta käytettiin 1943 Hävittäjälentorykmentti 191:ssä.
1942 Neuvostoliitossa Leningradin alueen Lentovarikolla 1 noin 40:een P-40 E - versioon asennettiin Allison-moottorin varaosien puutteen vuoksi Klimov M-105 moottorit. Samalla potkuriksi tuli VISh-61 alkuperäisen Curtiss Electric - potkurin tilalle. Muutoksen voi erottaa rungon ja potkurin välissä olevasta sovituslaipasta, jossa on lisäksi ilmanottoaukot.
-----------------------------------------------------------------------------------
Suomi sai sotasaaliiksi vaurioituneita Warhawkeja, joista yksi P-40M, konetyypin englantilaisen tyyppinimen, Kittyhawk Mk.III, mukaan rekisteritunnuksen KH-51 saanut, korjattiin Suomen ilmavoimien käyttöön. Varaosien huonon saatavuuden takia sillä ei lennetty paljon, ainoastaan tutustumislentoja.
Kittyhawk / KH-51
Tekniset tiedot (P-40E)
Pituus: 10 m
Korkeus: 3,75 m
Kärkiväli: 11 m
Tyhjäpaino: 2 860 kg
Toimintapaino: 3 760 kg
Suurin nopeus: 580 km/h
Lakikorkeus: 9 100 m
Lentomatka: 1 050 km
Voimalaite: Allison V-1710-39 V12 -moottori, jonka teho oli 1 150 hv.
Aseistus: 6 x .50-kaliiperin Browning M2 -konekivääriä siivissä.
Rungon alla ja siipiripustimissa oli mahdollista kuljettaa yhtä 227 kg (500 lb) ja kahta 45 kg (100 lb) pommia. Klimov- moottorimuutoksen yhteydessä koneisiin asennettiin telineet 6:lle RS-82 raketille
---------------------------------------------------------------------------------
Versiot:
XP-40: Hawk 81 / Model 75P
P-40: Hawk 81-A / Model 81
P-40A: Model 81-A
P-40B: Model 81B / RAF= Tomahawk I / II tyypi
P-40C: Model 81B
P-40D: Hawk 87 / Model 87A-2 / RAF= Kittyhawk I/II.
P-40E: Model P-40E-1 / Hawk 87A / Model 87B-2,-A4 / RAF= Kittyhawk II.
P-40F: Warhawk (Model 87B-3) / RAF= Kittyhawk II.
P-40G: Warhawk
P-40H: Warhawk P-40J kone-tyypit olivat projekteja.
P-40K: Warhawk
P-40L: Warhawk (Model 87B-3)
P-40M: Warhawk (Model 87B-3) / RAF= Kittyhawk III/IV
P-40N: Warhawk
P-40Q: Warhawk (Model 87X)
P-40R: Warhawk
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikenlaiset kommentit ovat tervetulleita.