perjantai 5. syyskuuta 2014

Me 109 G-6

Suomen ilmavoimille hankittiin vuodesta 1943 lähtien yhteensä 162 kpl G-sarjan Messerschmitt Bf 109 -konetta.
Yhteensä ostettiin 162 kpl

Hankituista koneista oli ilmavoimien käytössä kaikkiaan 109 kappaletta kolmen koneen tuhouduttua siirtolennoilla suomeen lennettäessä.

Koneista oli 109 kpl tyyppiä G-6 ja 2 kpl tyyppiä G-8. 

Lentokoneen lempinimi Suomessa oli ”Mersu” ja tunnus MT. 
(+ 48 kpl jotka oli G-2 tyyppiä)
Messerschmitt koneet korjasi Suomen ilmavoimien kaluston tason venäläisten käyttämiä koneita vastaavaksi. 
             
Suomi käytti yleisesti hiekkaisia kiitoratoja josta syystä koneisiin hankittiin koneen Trop - varusteluun kuulunut suodatin, moottorin ahtimen ilmanotto aukkoon
Muutamat koneista oli varustettu siipitykeillä, mutta ne irrotettiin ketteryyden parantamiseksi taisteluiden ollessa pääasiassa hävittäjiä vastaan.
Lentolaivue 34   /   Flying Squadron 34 
MT oli toisen maailmansodan jälkeen Suomen ilmavoimien päähävittäjä ja käytössä vuoteen 1954 muiden skandinavian maiden siirryttyä suihkuhävittäjien käyttöön. 
              
Myös Tšekkoslovakia ja Romania käyttivät Me 109:n eri versioita vielä 1950-luvulla ja Sveitsikin vuoteen 1949.
----------------------------------------------------------------------------
Yleiset ominaisuudet
Miehistö: 1
Pituus: 8,94 m
Kärkiväli: 9,92 m
Korkeus: 2,50 m
Siipipinta-ala: 16,2 m²
Tyhjäpaino: 2 680 kg
Suurin lentoonlähtöpaino: 3 200 kg
Voimalaite: Daimler-Benz DB 605 A (1 085 kW / 1 475 hv)
Suoritusarvot[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]
Suurin nopeus: 640 km/h 6 300 metrissä
Lentomatka: 650 km täydessä kuormassa
Lakikorkeus: 12 000 m
Aseistus: 
2 × MG 131 13 mm konekivääriä
1 × MG 151/20 20 mm tykki tai 1 × MK 108 30 mm tykki
2 × MG 151/20 20 mm tykit siipien alla (G-6/R6)
1 × 250 kg tai 4 × 50 kg pommit tai 1 × 300 l lisäsäiliö
2 × WGr.21 raketit (G-6/R2)
-------------------------------------------------
Israel käytti Tšekkoslovakiassa Me 109:stä rakennettua Avia S-199 -versiota vuoden 1948 sodassa. Kone oli alkuperäisten moottoreiden puutteen vuoksi varustettu Daimler-Benz DB 605:n sijaan Junkers Jumo 211 -moottoreilla. 
                      
Jumon moottorit, jotka olivat alun perin tarkoitettuja pommikoneisiin, olivat painavampia ja reagoivat hitaammin DB 605:een verrattuina. 
Tämä lisättynä siihen, että Me 109:n oman potkurin sijasta Avia käytti Heinkel He 111 -pommikoneen roottoria, aiheutti erittäin vaikeasti lennettävän koneen, joka aiheutti useita onnettomuuksia. 
                      
Avia-199 korvattiin nopeasti Spitfireillä ja P-51 Mustang -hävittäjillä niiden tultua saataville.
-----------------------------------------------------------                          

     
       
                 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikenlaiset kommentit ovat tervetulleita.