maanantai 20. huhtikuuta 2015

Verville-Sperry M-1

Messenger oli tavanomainen kaksitaso, kiinteä laskuteline, sekä kiinteä pyrstö jalas, jonka keulaan oli kiinnitetty 60 hv (45 kW) Lawrance L-4 radial moottori. 
Vuonna 1924 USAAS sotilaskoneille annettiin mallimerkinnät M-1, M-1A ja MAT.

1921 Amerikkalainen Alfred V. Verville johtama konepajaryhmä suunnitteli yksinkertaisen ja yksipaikkaisen kaksitason joiden käyttötarkoitus oli toimia lähetti ja postinkuljetus tehtävissä, ja toisena tarkoituksena korvata moottoripyörät joita silloin käytettiin näihin tarkoituksiin. 

Sperry Aircraft Company rakensi Sperry Messenger lentokoneen.
Lawrence Sperry sai huomiota, kun hän laskeutui omalla henkilökohtaisella Messenger koneellaan Capitol rakennuksen eteen ja pomppi koneellaan suoraan ylös Washington DC rappusille.
Hän myös laskeutui omalla pienellä Messenger konellaan Lincolnin muistomerkille.


Prototyyppillä lentänyt Lawrence Sperry katosi vuonna 1923, Englannin Kanaalin ylilennolla Messenger koneellaan, matkalla Ranskasta Englantiin.

Messenger pieni koko, yksinkertainen rakenne ja edullinen hinta teki siitä ihanteellisen testauksiin ja kokeiluihin, samoin kuin alkuperäiseen tarkoitukseen, erilaisten viestintäpalvelujen tehtäviin 

National Advisory Committee for Aeronautics käytti yhden koneen uraa uurtavaan aerodynaamiseen tutkimusohjelmaan vuosien 1923-1929 aikana.
Sperry muunsi kaksitoista konetta radio-ohjatuiksi, osana Messenger Aerial Torpedo, kokeilua joka oli varhainen lentävä pommi, ja kehitetti messengeriin laitteen jonka avulla koneella onnistuttiin kiinnittymään ilmalaivaan ja myös pystyi irroittautumaan ilmalaivasta joulukuu 1924.


15. joulukuuta kello Scott Field Illinois, Luutnantti Clyde Finter kiinnittyi onnistuneesti TC-3 ilmalaivaan. Samana vuosi kun Finter pysyi hetken kiinnitettynä koneellaan ilmalaivaan, joka puolestaan tällä kertaa kiinnittyi messenger koneeseen jonka jälkeen Finter irrottautui ilmalaivasta ja laskeutui koneellaan maahan.
-------------------------------------------------
The Sperry Messenger was an American single-seat biplane designed by Alfred V.


 Verville working for the Engineering Division of the United States Army Air Service (USAAS) and built under contract by Sperry Aircraft Company of Farmingdale, New York. The aircraft was later designated the M-1 and MAT by the USAAS. 

Sperry produced approximately 50 Messengers and the civilian two-seat version, the Sport Plane, between 1920 and 1926. The aircraft was the first to make contact between an airplane and an airship while in flight.
In 1921 Alfred V. Verville led the Engineering Division of the USAAS's design of a simple single-seat biplane to be used as a messenger aircraft to replace motorcycles. The aircraft was built by the Sperry Aircraft Company as the Sperry Messenger. 
The Messenger was a conventional biplane with a fixed tailskid landing gear and a nose mounted 60 hp (45 kW) Lawrance L-4 radial engine. In 1924 the military aircraft were given USAAS designations M-1, M-1A and MAT. 

Lawrence Sperry gained attention when he landed his personal Messenger in front of the Capitol building and bounced up the front steps in Washington D.C. 

He also successfully landed his little Messenger at the Lincoln Memorial. The prototype was used by Lawrence Sperry who disappeared in 1923, flying a Messenger across the English Channel from France to England.

General characteristics
Crew: 1
Length: 17 ft 9 in (5.41 m)
Wingspan: 20 ft 0 in (6.10 m)
Height: 6 ft 9 in (2.06 m)
Wing area: 160 ft2 (14.86 m2)
Empty weight: 623 lb (283 kg)
Gross weight: 862 lb (391 kg)
Powerplant: × Lawrance L-4, 60 hp (45 kW)
Maximum speed: 97 mph (156 km/h)
Rate of climb: 700 ft/min (3.56 m/s)

Armament: None
The Messenger's small size, simple construction, and inexpensive cost made it ideal for testing and experimentation. As well as the original communications duties, the National Advisory Committee for Aeronautics used one in its pioneering aerodynamic research programs from 1923 to 1929. 

Sperry modified twelve into the radio-controlled Messenger Aerial Torpedo, an early flying bomb, and developed the apparatus for a Messenger to make the first successful airship hook on and release in December 1924.

On December 15, at Scott Field, Illinois, Lt. Clyde Finter hooked on to a trapeze attached to a non-rigid airship, the TC-3. In the Messenger, Finter remained attached briefly while the airship made a turn, then he unhooked and landed the plane on the ground.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikenlaiset kommentit ovat tervetulleita.