maanantai 15. kesäkuuta 2015

Focke-Wulf Fw 58 B Weihe

Focke-Wulf Fw 58 Weihe oli Focke-Wulf-tehtaan pääsuunnittelijan Kurt Tankin Saksan ilmailuministeriön vaatimusten pohjalta suunnittelema koulu- ja yhteyslentokone. Tavoitteena olivat mahdollisimmat turvalliset lento-ominaisuudet. Koneen prototyyppi V-1 lensi ensilentonsa kesäkuussa 1935.

Kone oli yksi + kolmepaikkainen sekarakenteinen kaksimoottorikone. Siivet ja peräsimet olivat kevytmetallia, runko hitsattua teräsputkea puisine muotokaarineen ja rimoineen. Verhoilu oli kangasta.


Focke-Wulf Fw 58 Weihe -konetta valmistettiin yhteensä noin 2 000 kappaletta, joista lisenssillä muun muassa Brasiliassa 25 B-2 -versiota ja Unkarissa joitakin kymmeniä

Erillinen Pataljoona 4 sai vuoden 1943 lopussa saksalaisilta käyttöönsä yhden Fw 58 B -koneen, jonka saksalainen tunnus oli NH+OI. Sen nouti Saksasta lentomestari Martti Paasonen. 
Kone oli pataljoonankomentajan yhteyskone jonka sijoituspaikka Mikkeli ja Rissala. 
Valtion lentokonetehdas asensi koneeseen talvella 1943–1944 sukset. 
Aselevon tultua kone jäi ilmavoimien käyttöön valvontakomission harhauttamiseksi siviilitunnuksella OH-PMS, luetteloissa se oli FH-1.

Kone oli Suomen Armeijan käytössä, lentäminen ja huolto oli Suomen Ilmavoimilla.
Tällä suuren kokoisella koneella lennettiin Suomessa vain 30 tuntia. 
                     
Kuitenkin tämä kone oli Armeijan käytössä, alkaen lokakuu 1943 - 1944 vuoden aika ja palautettiin saksaan takaisin. Periaatteessa Weihe oli siis lainattu maavoimille. 
Ilmavoimien henkilöstö kuitenkin lensi niillä ja huolsi ne. Suurikokoisella Weihella lennettiin vain noin 30 tuntia, vaikka se oli käytössä vuodet 1943–1944.
------------------ 
The Focke-Wulf Fw 58 Weihe ("Harrier") was a German aircraft, built to fill a request of the Luftwaffe for a multi-role aircraft to be used as advanced trainer for pilots, gunners and radio operators.
The Fw 58 is a low-wing monoplane with two piston engines mounted in nacelles on the wing leading edges. The crew sat in an enclosed canopy. Aft of the flight deck, the fuselage is open to form a moveable machine gun station. The tailwheel undercarriage is retractable.
The Fw 58 was widely used for training Luftwaffe personnel. It was also used as VIP transport, ambulance, feeder airliner, photo reconnaissance, and weather research aircraft. It was built under license in Bulgaria, Hungary and Brazil. It was also operated by several countries such as the Netherlands, Romania, Croatia and Turkey.
General characteristics
Crew: 4
Length: 14 m (45ft 11 in)
Wingspan: 21 m (68 ft 10 in)
Height: 4.3 m (14 ft 1 in)
Wing area: 47 m² (506 ft²)
Empty weight: 1,900 kg (4,200 lb)
Loaded weight: 2,810 kg (6,200 lb)
Powerplant: 2 × Argus As 10 air-cooled inverted V8 piston engines, 180 kW (240 hp) each.
Maximum speed: 256 km/h (159 mph)
Range: 676 km (420 mi)
Wing loading: 59.8 kg/m² (12.3 lb/ft²)
Armament: 2 × 7.92 mm (.312 in) MG 15 machine guns

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikenlaiset kommentit ovat tervetulleita.