Tämä svastika oli ollut onnea tuottavana tunnuksena von Rosen suvun historiassa hyvin pitkän aikaa ja hän halusi hyvän onnen jatkuvan myös uudessa valtiossa.
Kone Thulin typ D (Nieuport parasol lisenssi) oli itsenäisyytemme ajan ensimmäinen lentokone.
Tuosta onnea tuottavasta tunnuksesta tuli itsenäisen suomen ilmavoimien tunnus. Myös talvisodan ja jatkosodan ajan koneisiin maalattiin tuo sama sininen hakaristi omakone tunnukseksi.
Talvisodan valkoinen pohjaväri johtui yksinkertaisesta syystä. Kaikki suomeen hankitut )osto) koneet varustettiin tai koottin sekä koelennettiin Ruotsissa.
Ruotsi ei sallinut sotilaskoneiden (vieraiden) käyttöä ilmatilassaan ja alkuperämaasta
lähteneiden koneiden kotimaa tunnukset peitettiin neutraalilla valkoisella värillä.
Kun koneet otettin suomessa palvelu käyttöön, tuon läiskän päälle maalattiin sininen hakaristi. Tämä tunnus tuli monella tapaa tunnetuksi, ehkä parhaimpana sotilaskone tunnuksena mikäli sitä verrataan pudotus tilastoihin joita sotien aikana kaikkien sotaa käyvien osapuolien lentovoimissa pidettiin.
Tuskinpa yhdenkään toisen valtion pilotit ovat kyenneet vastaavaan pudotustilastoon (suhteessa lentovoimien koko) kuin meidän omamme.
Pudotustilastot oli tuolloin ja ovat yhä edelleen maailman tunnetuinta.
Tämä tosin pääasiassa jatkosodan hyökkäys vaiheen ja puolustus vaiheen aikoina.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikenlaiset kommentit ovat tervetulleita.