tiistai 24. syyskuuta 2013

Sininen hakaristi / FAF / Blue Svastika

Tässä eräs vanhimmista onnea tuottavista ihmiskunnan tuntemista symboleista.



Suomen ilmavoimien kansallisuus tunnus syntyi ruotsissa 2.3.1918. Tämä intialainen tuhansia vuosia vanha symboli maalattiin Thulin typ D lentokoneen siipiin Kreivi Eric von Rosen toimesta. Tämä kone saapui suomeen 6.3.1918 ja oli ensimmäinen virallinen suomen valkoisen armeijan lentokone.

Tämä svastika oli ollut onnea tuottavana tunnuksena von Rosen suvun historiassa hyvin pitkän aikaa ja hän halusi hyvän onnen jatkuvan myös uudessa valtiossa.

                      

Kone Thulin typ D (Nieuport parasol lisenssi) oli itsenäisyytemme ajan ensimmäinen lentokone.
       
Tuosta onnea tuottavasta tunnuksesta tuli itsenäisen suomen ilmavoimien tunnus. Myös talvisodan ja jatkosodan ajan koneisiin maalattiin tuo sama sininen hakaristi omakone tunnukseksi.

Talvisodan valkoinen pohjaväri johtui yksinkertaisesta syystä. Kaikki suomeen hankitut )osto) koneet varustettiin tai koottin sekä koelennettiin Ruotsissa. 
Ruotsi ei sallinut sotilaskoneiden (vieraiden) käyttöä ilmatilassaan ja alkuperämaasta
lähteneiden koneiden kotimaa tunnukset peitettiin neutraalilla valkoisella värillä.

Kun koneet otettin suomessa palvelu käyttöön, tuon läiskän päälle maalattiin sininen hakaristi. Tämä tunnus tuli monella tapaa tunnetuksi, ehkä parhaimpana sotilaskone tunnuksena mikäli sitä verrataan pudotus tilastoihin joita sotien aikana kaikkien sotaa käyvien osapuolien lentovoimissa pidettiin.

Tuskinpa yhdenkään toisen valtion pilotit ovat kyenneet vastaavaan pudotustilastoon (suhteessa lentovoimien koko) kuin meidän omamme. 
Pudotustilastot oli tuolloin ja ovat yhä edelleen maailman tunnetuinta. 

Tämä tosin pääasiassa jatkosodan hyökkäys vaiheen ja puolustus vaiheen aikoina.
                                          

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikenlaiset kommentit ovat tervetulleita.