Junkers A 35 oli 1920-luvun alun vuosien aikana, saksalainen matkustajalentokone.
Junkers A 35 oli saksalainen, Junkersin ruotsalaisen tytäryhtiö AB Flygindustri yhtiön valmistama kaksipaikkainen monikäyttölentokone (=multirole plane).
Aero Oy vuokrasi Ruotsista Junkers A 25 -vesikoneen 4. heinäkuuta 1928.
Alun perin tunnuksella S-71 varustettu kone sai Suomessa tunnuksen K-SALH.
Kone oli Suomeen saavuttuaan kolme viikkoa Suomen ilmavoimien kokeilukäytössä, jonka jälkeen Aero käytti sitä postilennoillaan 30. elokuuta 1928 asti.
Kone lensi suomessa 32 /h ja palautettiin 6. syyskuuta 1928 Ruotsiin, josta se päätyi myöhemmin Kiinan ilmavoimien käyttöön hävittäjä ja tiedustelu koneena.
Junkers 33
Junkers oli alataso kaksipaikkainen kone, joka oli tarkoitettu sotilas- ja siviilikäyttöön.
Sitä valmistettiin muun muassa Moskovan alueella Junkersin tehtaassa.
Sotilaskoneita valmistettiin Junkersin tehtaalla Ruotsissa.
Näillä keinoilla Junkers pystyi jatkamaan lentokoneiden valmistusta Versaillesin rauhansopimuksen kieltäessä sen Saksalta.
Koneita tehtiin 170 kappaletta
Kärkiväli: 15,94 m
Pituus: 8,22 m
Korkeus: 3,50 m
Tyhjämassa: 1 030 kg
Lentomassa: 1 600 kg
Moottori: Junkers L-5 -rivimoottori, teho 310 hv
Suoritusarvot[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]
Suurin nopeus: 205 km/h
Matkalentonopeus: 170 km/h
Lakikorkeus: 6 300 m
Afganistan
Bulgaria
Kiinan tasavalta
21 K53 konetta myytiin Kiinan sota lordeille,
10 Zhang Zongchangille (Shandongin alue),
9 Zhang Xueliangille (Mantsuria), 1 Yan Xishanille (Shanxi) ja yksi Liu Xiangille (Setsuan).
Suomen ilmavoimat - yksi kone
Saksa - Weimarin tasavalta
Irlanti
Espanjan tasavalta
Neuvostoliiton ilmavoimat - 20 K53 konetta.
Turkki
64 A20 konetta
Junkers 33
Junkers A 35 was a two-seater cantilever monoplane, used for postal, training and military purposes. The aircraft was designed in the 1920s by Junkers in Germany and manufactured at Dessau and by AB Flygindustri in Limhamn, Sweden and conversions from A 20's were made in Fili, Russia.
The A 35 was a development of a series of Junkers aircraft from 1918, starting with the J10/J11, the A 20, A 25, A 32, and finally the A 35. It was originally intended as a two-seat multi-purpose fighter aircraft and made its first flight in 1926. Due to the post-war restrictions, Hugo Junkers and the Soviet Government signed a contract about the setup of an aircraft facility at Fili in Russia in December 1922.
In 1926, the first Junkers L5 engines were mounted on the Junkers A 20s. With some further tail modifications the new aircraft was designated as A 35. A total of 24 aircraft were originally built as A 35s. A number of A 20s and A 25s were also modified with the Junkers L5 engine. The A 35 was also available with a BMW IV engine.
Turkish Air Force - 64 A20 aircraft.
Together with the Turkish Government Junkers set up a factory at Eskişehir under the name TOMTAŞ. At this factory the delivered A20 aircraft, modified to A35's, were militarized with machine guns and bomb slots.
Junkers 35
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikenlaiset kommentit ovat tervetulleita.