Kotka oli suomalainen, alun perin Kurt Bergerin suunnittelema ja Valtion lentokonetehtaan rakentama meritoimintakone, sekä kevyt pommitus lentokone.
Vaikka Kotka kehitettiin suuressa kiireessä Kotka on ainoa Suomessa suunniteltu sotakone, joka on tilaushetkellä täyttänyt maailman mitan sotakone vaatimukset.
Lisäksi on todettava että muualla maailmassa ei oltu silloin vielä yhtään viisaampia.
Suomen ilmavoimilla oli käytössä oli kuusi konetta vuosien 1931–1944 aikana.
Sen piti korvata Suomen ilmavoimien Blackburn Ripon -koneet. Blackburn Riponin osoittauduttua kalliiksi ja vaikeaksi valmistaa, Valtion Lentokonetehdas (V.L.) sai Ilmavoimien komentajalta suullisen kehotuksen alkaa suunnitella Riponia kevyempää ja halvempaa meritoimintakonetta.
Alustava suunnitelma, jossa esikuvana toimi Westland Wapiti, toimitettiin puolustusministeriöön 28. huhtikuuta 1930. Prototyyppi tilattiin 30. toukokuuta 1930, valmistui 30. syyskuuta 1930 ja lensi ensilennon 1. lokakuuta 1930. Prototyypissä (KA-144) oli 420 hv:n Gnome-Rhonen lisenssillä valmistama Jupiter 9Ab-tähtimoottori.
Kotka arvioitiin protyypin puutteista huolimatta kehityskelpoiseksi ja viiden koneen koesarja tilattiin 30. joulukuuta 1930. Koesarjaan tilattiin lukuisia muutoksia.
Riponin moottorikokeilut näkyivät myös Kotkan kehitystyössä: ensimmäinen sarjakone (KA-145) oli varustettu prototyypin tapaan Jupiter-moottorilla, toinen ja kolmas (KA-146 ja KA-148) varustettiin 575 hv:n Pratt & Whitney R-1690-B Hornet -moottorilla ja neljäs ja viides (KA-147 ja KA-149) saivat 575 hv:n Wright R-1820-E Cyclon- -moottorin.
KA-149 oli rakennettu pyöräkoneeksi ja varustettu moottorin ns. Townend-renkaalla, pyörien muotosuojuksilla sekä erilaisella siipiprofiililla.
Tekniikka
Kone oli kaksitasoinen; siipi ja runko olivat puurakenteiset ja kankaalla päällystetyt.
Miehistö: 2
Moottori: Wright R-1820-E Cyclone, teho 575 hv.
Kärkiväli: 12,7 m
Pituus: 10,35 m
Siipipinta-ala: 50 m2
Tyhjäpaino: 1 820 kg
Suurin lentopaino: 2 750 kg
Huippunopeus: 225 km/h (pyöräkoneena)
Nousunopeus: 1280 m:iin 6 minuutissa, 2250 m:iin 12 minuutissa ja 4460 m:iin 46 minuutissa
Lakikorkeus: 4460 m
Aseistus: 7,7 mm Vickers-konekivääri + 500 patruunaa ohjaaja-aseena rungon vasemmalla puolella + 2 x 7,7 Lewis-konekivääri tähystäjäaseena + 8 x 97 patruunaa + 3 x 100kg tai 6 x 50 kg pommia rungossa.
Koesarjan koneet valmistuivat vuonna 1931. KA-149 poikkesi muista koneista siinä määrin, että sille annettiin tyyppimerkintä V.L. E.31.
Koesarjan perusteella oli tarkoitus kehittää Kotka III, jossa olisi ollut hitsattu teräsrunko. Se jäi suunnittelupöydälle ja Kotkan kehitystyö lopetettiin vuonna 1932.
Kotkia käytettiin aluksi lähinnä Lentoasema 3:ssa Sortavalassa ja Lentolaivue 16:ssa sekä myöhemmin eri yksiköissä yhteys- ja maalinhinauskoneina. 31. joulukuuta 1938 Kotkat määrättiin pyöräkoneiksi ja kellukkeiden korjaustilaukset kiellettiin.
Viimeinen lento Kotkalla (KA-148) lennettiin 26. helmikuuta 1945. Kotkilla lennettiin 7106 tuntia ja niille sattuneissa vahingoissa menetti yksi matkustaja henkensä.
VL E.30 Kotka (English: Eagle) was a Finnish two-seat, biplane maritime patrol aircraft, designed by Kurt Berger at the State Aircraft Factory (Valtion lentokonetehdas). It was meant to replace the Blackburn Ripons that were in service with the Finnish Air Force.
The prototype made its first flight on September 30, 1930. In 1931 the State Aircraft Factory began producing a series of five aircraft. These were used as liaison aircraft until 1944.
One aircraft (no. 4, KA-147) is still preserved and on display at the Päijät-Häme Aviation Museum.
VL Kotka I - prototype aircraft, one built
VL Kotka II - series production aircraft, five built
General characteristics
Crew: Two
Length: 9.7 m (31 ft 10 in)
Wingspan: 12.7 m (41 ft 8 in)
Height: ()
Wing area: m² (ft²)
Max. takeoff weight: 2,380 kg (5,250 lbs)
Powerplant: 1 × Wright R-1820 Cyclone E radial engine, ()
Performance
Maximum speed: 225 km/h (140 mi/h)
Service ceiling: 3,000 m (9,840 ft)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikenlaiset kommentit ovat tervetulleita.