perjantai 28. maaliskuuta 2014

Tuisku I/II / Snowstorm I/II

VL Tuisku oli Suomen ilmavoimien yksimoottorinen, kaksitasoinen ja kaksipaikkainen harjoituslentokone, joka rakennettiin 1930-luvulla.
                                                  Tuisku Pilven Kaveri /Tuisku the cloud guy

Valtion lentokonetehtaan suunnitteluinsinööri Arvo Ylinen suunnitteli koneen ja sen prototyyppi valmistui 1933.
Koneen ensilento tapahtui 10. tammikuuta 1934, lentäjänä luutnantti U.E. Mäkelä. Vuonna 1935 aloitettiin valmistus ja konetta tehtiin 30 kappaletta kahden vuoden aikana. Koneiden tunnukset olivat TU-149 – TU-179. 
                         
Tuisku oli ensimmäinen Suomessa rakennettu teräsrunkoinen lentokone, runko oli hitsattu teräsristikkorakenne.
                           
Ensimmäinen kappale TU-149 tuhoutui värinän eli flutter-ilmiön johdosta ensimmäisissä syöksykokeissa; luutnantti Mäkelä pelastui laskuvarjolla. Mäkelän havaintojen perusteella konetta vahvistettiin ilmiön välttämiseksi. 
Ongelma poistuikin, koneesta tuli lento-ominaisuuksiltaan erinomainen ja pidetty malli.
Koneesta tehtiin kolme versiota meritoimintaan sekä lento- ja tähystyskoulutukseen.


Yleiset ominaisuudet
Siipien kärkiväli: 12,1 m
Pituus: 9,35 m
Korkeus: 3,26 m
Siipipinta-ala: 33,65 m²
Tyhjäpaino: 1 105 kg
Lentopaino: 1 625 kg, taitolennossa 1 350 kg
Moottori: 9-sylinterinen, ilmajäähdytteinen Armstrong Siddeley Lynx IVC -tähtimoottori, joka tuotti 215 hv.
Suurin nopeus: 208 km/h
Lakikorkeus: 4 750 m
Lentomatka: 955 km
Lentoaika: 4 h 30 min.
Aseistus
2 × 7,62 mm konekivääriä

Pommikuorma 4 × 12,5–25 kg

Konetyyppi oli käytössä kaikissa ilmavoimien yksiköissä vuoteen 1950 asti, ja sillä lennettiin yhteensä noin 52 000 tuntia.
Suomen Sokeri Oy lahjoitti rahat yhden Tuiskun hankintaan ja TU-165 sai nimen Sokeri-Sirkku (Sirkku palasokeri). TU-165 tuhoutui 10.06.-40 ja nimen peri TU-178. 

Suomen ilmailumuseossa on näytteillä "Sokeri-Sirkku", TU-178. 
                            
TU-169:n runko on museon varastossa
----------------
The VL Tuisku was a Finnish trainer aircraft designed in the 1930s. It was a two-seat, single-engined biplane with a welded steel framework, covered with fabric. 30 were produced for the Finnish Air Force and served from 1935 to 1949.
Arvo Ylinen, who was the chief designer at the State Aircraft Factory
 (Valtion lentokonetehdas, abbreviated VL = Valmet) led a project to create a new trainer aircraft for the Finnish Air Force. 
                         
                                          Snowstorm, the cloud guy

A prototype was built in 1933 and its was first flown on January 10, 1934 by lieutenant U.E. Mäkelä. Series production began one year later in 1935 - 30 aircraft were built over a period of two years. 
The name Tuisku means Snowstorm in English.
Three different versions of the aircraft were made: a maritime, a pilot training and a reconnaissance training version. The aircraft was in use with all Finnish Air Force squadrons until 1949, bearing the identification codes TU-149 – TU-179.
One Tuisku, named "Sokeri-Sirkku" (TU-178) is preserved and on display at the air museum in Vantaa. (Sokeri-Sirkku = Lump Sugar)
                            
The fuselage of TU-169 is preserved in the museum's storage facilities. A Tuisku is also on display in front of the old State Aircraft Factory in Tampere.
Tuisku: Prototype.
Tuisku-I: Initial production version.
Tuisku-II: Improved version, fitted with a 215-hp (160-kW) 
                   Armstrong Siddeley Lynx, radial piston engine.
Tuisku-T: The crew training version fitted with armament, including a manually aimed machine gun on a Scarff ring in the rear cockpit.
Tuisku-O: The pilot training fitted with dual controls in front anfd rear cockpits.


General characteristics
Crew: 2
Length: 9.35 m (30 ft 8 in)
Upper wingspan: 12.10 m (39 ft 8 in)
Lower wingspan: 10.28 m (33 ft 9 in)
Height: 3.26 m (10 ft 8 in)
Wing area: 33.65 m2 (362.2 sq ft)
Empty weight: 990 kg (2,183 lb)
Max takeoff weight: 1,625 kg (3,583 lb)
Fuel capacity: 225 l (49.49 imp gal; 59.44 US gal)
Powerplant: 1 × Armstrong Siddeley Lynx IVC 7-cylinder air-cooled radial piston engine, 160 kW (215 hp)
Performance
Maximum speed: 207 km/h (129 mph; 112 kn)
Cruising speed: 170 km/h (106 mph; 92 kn)
Landing speed: 79 km/h (49.1 mph; 42.7 kn)
Range: 1,150 km (715 mi; 621 nmi)
Endurance: 7 hours
Service ceiling: 4,400 m (14,436 ft) service
Rate of climb: 2.80 m/s (551 ft/min)
Time to altitude: 11 minutes 55 seconds to 2,000 m (6,561.7 ft) at 1,350 kg (2,976 lb).
35 minutes 50 seconds to 2,000 m (6,561.7 ft) at 1,350 kg (2,976 lb).
Wing loading: 48.3 kg/m2 (9.9 lb/sq ft)
Power/mass: 0.0987 kW/kg (0.06 hp/lb)
Armament
Guns: (Tuisku/T crew trainer) 1x fixed forward firing in the forward fuselage synchronised to fire through the propeller plus 1x similar weapon manually aimed and mounted on a Scarff ring in the rear cockpit

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikenlaiset kommentit ovat tervetulleita.