Kone kehitettiin 1920-luvun puolivälin jälkeen. Sarjavalmistus alkoi kehitystyössä ilmenneiden vaikeuksien takia kuitenkin vasta vuonna 1934. Konetta valmistettiin prototyyppi mukaan lukien 246 kappaletta, ja sitä käyttivät Britannian ilmavoimien (Royal Air Force) lisäksi Australian, Suomen, Rhodesian, Tanskan ja Etelä-Afrikan ilmavoimat.
Talvisodan alettua Etelä-Afrikan liittovaltio lahjoitti Suomelle 29 RAF:lta ostamaansa Gauntlet II -konetta. Tämä lahjoitus tapahtui Englannin painostuksesta.
Näistä kuitenkin vain 25 laivattiin Englannista Ruotsiin, jossa osa (9) koottiin Centrala Flygverkstadenissa Malmslättissä ja lennettiin Suomeen 10.3. – 12.4.1940.
Loput 16 kuljetettiin laivalla Suomeen toukokuussa 1940.
Näistä koneista lentokuntoisiksi saatettiin 15, joten Suomen ilmavoimilla oli käytössään 24 Gauntlet II-konetta rekisterinumeroilla GT-395 – GT-418.
Koneet eivät ehtineet talvisotaan. Jatkosodan alkaessa koneet olivat jo vanhentuneita, joten niitä käytettiin tiedustelu- ja täydennyslentolaivueiden harjoituskoneina. Kesällä 1942 jäljellä olevat koneet siirrettiin Kauhavalle Lentosotakoulun käyttöön.
Maaliskuussa 1940 alkanut palvelus jatkui lähes sodan loppuun. 15. helmikuuta 1945 koneet varastoitiin lentovarikolle ja ne poistettiin ilmavoimien kalustosta 2. tammikuuta 1950.
Gloster Gauntlet II, GT-400 (OH-XGT)
Tyyppi: Hävittäjä
Miehistö: 1
Ensilento: Tammikuussa 1929
Valmistaja: Gloster
Valmistusmäärä: 246
Tekniikkaa (Gauntlet II)
Pituus: 8,00 m
Kärkiväli: 9,99 m
Siipipinta-ala: 29,6 m²
Korkeus: 3,08 m
Voimalaite: Moottori Bristol Mercury VIS2
Teho: 640 h
Huippunopeus: 370 km/h
Lakikorkeus: 10 210 m
Nousunopeus :6 000 m/9 min
Tyhjäpaino: 1 225 kg
Lentoonlähtömassa:1 800 kg
Lentomatka: 725 km
Aseistus: 2 x 7,7 mm konekivääriä
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Suomessa on experimental-koneeksi rekisteröity lentokelpoinen Gloster Gauntlet II, GT-400 (OH-XGT).
Tämän koneen omistaa Lentotekniikan Kilta, joka entisöi sen vuonna 1982.
Kone palkittiin tuolloin maailman parhaiten entisöidyksi koneeksi. Kone on nähtävissä kesäisin Karhulan ilmailumuseossa, talvisin sitä säilytetään Jämsän Kuoreveden Hallissa. Se on ainoa tyyppinsä edustaja maailmassa. Kone koostuu kahdesta vuonna 1976 Juupajoelta (Kuorevesi, Halli) löytyneistä Gauntletin jäännöksistä.
Kunnoltaan parempi kone, rekisterinumeroltaan GT-400 (englantilainen sarjanumero s/n K5271), otettiin entisöinnin kohteeksi.
Kone oli otettu RAF:n käyttöön 14. tammikuuta 1936 ja se tuotiin Suomeen 12. huhtikuuta 1940.
Konetta käytettiin Täydennyslentolaivue 35:n ja Pommituslentolaivue 46:n harjoituskoneena ja se poistettiin käytöstä 134 lentotunnin jälkeen 13. helmikuuta 1945.
Alkuperäismallista Bristol Mercury -moottoria ei ollut saatavilla, joten koneeseen asennettiin ilmavoimien Percival Pembroke -koneesta peräisin oleva 520 hv:n Alvis Leonides -moottori. Koneen pyörät ovat peräisin Polikarpov I-153 -hävittäjästä.
Kunnostuksen jälkeen koneella on lennetty noin 280 tuntia (tilanne vuonna 2006)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
The British Gloster Gauntlet was a single-seat, biplane fighter of the RAF designed and built by Gloster Aircraft in the 1930s. It was the last RAF fighter to have an open cockpit and the penultimate biplane fighter in service
The Gauntlet Mk. I first entered service with No 19 Squadron at RAF Duxford in May 1935. The Gauntlet proved successful and popular in operational service, being 56 mph (90 km/h) faster than the aircraft it replaced, the Bristol Bulldog to form the main part of the RAF's fighter strength.The Gauntlet was the fastest aircraft in the RAF from 1935 to 1937.
The Gauntlet Mk II entered service with 56 Squadron and 111 Squadron in May 1936, a further six squadrons being re-equipped with the Gauntlet by the end of the year. At the height of its career, the Gauntlet equipped a total of 14 Squadrons of RAF Fighter Command. No. 32 (The Royal) Squadron RAF Gauntlets were used in early trials of ground direction of fighters by radar.
As more advanced fighters, such as the Gloster Gladiator, Hawker Hurricane and Supermarine Spitfire started to re-equip the Gauntlet squadrons in 1936 and 1937, the Gauntlets were passed on to freshly formed units as their first equipment to allow then to gain training before receiving more modern fighters. Gauntlets were also shipped to the Middle East, equipping three RAF squadrons.
All home based Gauntlet squadrons had re-equipped with more modern fighters by the start of the Second World War, but remained in service in the Middle East for longer, with a flight of Gauntlets remaining in service with No.3 Sqn RAAF in the Middle East when Italy declared war in 1940. These were briefly used for ground attack operations against the Italians before being retired from operations owing to maintenance problems. Gauntlets continued in use for meteorological flights until 1943.
Seventeen Gauntlets IIs were licence produced in Denmark, while 25 ex-RAF machines were supplied by South Africa as support to Finland in 1940 as a result of the Winter War. Already obsolete, they were used as advanced trainers by the Finns.The Finnish nickname for the Gauntlet was Kotletti (literally "cutlet").
General characteristics
Crew: 1
Length: 26 ft 5 in (8.05 m)
Wingspan: 32 ft 9½ in (10.0 m)
Height: 10 ft 3 in (3.13 m)
Wing area: 315 ft² (29.3 m²)
Empty weight: 2,770 lb (1,259 kg)
Loaded weight: 3,970 lb (1,805 kg)
Powerplant: 1 × Bristol Mercury VI S2 9-cylinder radial engine, 645 hp (481 kW)
Maximum speed: 200 knots (230 mph, 370 km/h) at 15,800 ft (4,820 m)
Range: 400 nm [3] (460 mi, 740 km)
Service ceiling: 33,500 ft (10,210 m)
Rate of climb: 2,300 ft/min [3] (11.7 m/s)
Wing loading: 12.6 lb/ft² (61.6 kg/m²)
Power/mass: 0.162 hp/lb ( 266 W/kg)
Climb to 20,000 ft (6,100 m): 9 min
Guns: Two x 0.303 in Vickers machine guns
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikenlaiset kommentit ovat tervetulleita.